Av Jan Waernberg
Vetenskapsredaktör Pennan & Svärdet
Lasse Sjögren var under flera decennier en institution inom Försvarsmakten. Ingen fotograf kunde som han levandegöra den svenska krigsmakten (benämningen före 1975). Ett starkt försvar – som mötte varje hot och kunde förutsättas klara varje utmaning.
Det fanns ingen övning, inget övningsfält, inget regemente som inte någon gång fick besök av Lasse Sjögren. Från Kiruna i norr till Ystad i söder speglar hans dokumentära fotografier alla personalkategorier inom försvaret. Självklart har även tyg- och intendenturmaterielen sin plats, särskilt soldatens personliga utrustning.
Militära dokumentära fotografier
Under kalla kriget bibehölls i stort sett beredskapsårens krigsmakt, men trots viss kvantitativ minskning skedde en enorm kvalitativ omrustning. 800 000 man kunde sättas på krigsfot, oräknat all annan frivilligpersonal, flottan var imponerande och flygvapnet kunde nästan sätta upp 1 000 stridsflygplan. För de svenska film- och stillbildsfotograferna var Krigsmakten ett mycket omtyckt fotoobjekt.
Bland pressfotograferna var konkurrensen hård om att få fotografera de senaste stridsflygplanen eller vara med på krigsmaktsövningar. Min pappa, Len Waernberg, som jobbade på Bonnierförlagens bildbyrå Kamerabild i Stockholm, var inget undantag.
Strid på kniven om fotojobben
Efter värnplikttjänstgöring vid Kungl. Östgöta flottilj på Malmen vid Linköping utbildningsåret 1945/1946 fick pappa jobb på Östgöta Correspondenten och lärde sig fotoyrket från grunden, först som kopist och sedan som fotograf. 1949 knöts han till Kamerabild i Stockholm. Han kom nu att bevaka många militära övningar och var närvarande när Hawker Hunter kom till Sverige, var med om att få flyga med den nya SAAB A 32 Lansen men också hänga under en Vertol-helikopter för att ta bilder på när polisen jagade tjuvar som snott en bil från Nynäshamn till Stockholm (inget han vågade berätta för mamma).
Årets fotograf 1956!
Särskilt mellan pappa och Bo Dahlin var det en rivalitet om flygvapenfotojobben. Där drog nog pappa det kortaste strået, eftersom Bosse tog ett flertal mycket uppmärksammade bilder av flygvapnets plan. 1956 var pappa i Budapest under Ungernupproret och satt i ett ryskt källarfängelse i en vecka innan Röda Korset fick honom fri. Han blev Årets fotograf 1956 med en bild på en flyktingflicka med en skål soppa, detta till kollegan Anders Engmans förtret som visade upp en kollektion krigsbilder från Budapest, där han följde upproret tillsammans med
Expressen-journalisten Ulf Nilsson.
Beordrad till ”Ökenfortet”
Pappa hade lyckats slippa ifrån tidigare inkallelser till repetitionsövningar föredragande dålig rygg men nu var det kört. Höga vederbörande menade att han nu skulle passa som militär fotograf, så det blev en tågbiljett utan prut till Försvarets Fotoskola i Kristianstad. Skolan hade bildats 1957, och var förlagd till Kristianstad och kom att årligen utbilda 40–50 arméfotografer som mest. Skolan fanns fram till 1974 då den lades ner. Skolan var nog inte helt populär då den kallades för ”Ökenfortet”. Men pappa trivdes.
Här på Ökenfortet lärde han känna en ung man som senare skulle nå världsrykte som världens bästa militärfotograf, nämligen Lasse Sjögren. Det var nog många på Kamerabild som var avundsjuka på Lasse Sjögren som 1955 anställdes på Arméstabens bilddetalj och fick plåta allt roligt på arbetstid. Pappa och Lasse Sjögren träffades ofta på militära manövrar där de båda fotograferade. Sista gången pappa fotograferade något militärt var 1960 innan han lämnade Kamerabild 1961 för att flytta ner med familjen till Lund och Institutet för Färgfoto, för en ny karriär som industrifilmare.
Min egen kontakt med Lasse Sjögren
Själv lärde jag känna Lasse Sjögren 1997 i samband med framtagandet av praktboken om Arméflygets historia. Lasse hade nämligen följt arméflygets första stapplande steg från 1955 och framåt, och hade föredömligt dokumenterat de första övningarna med Ostermans civila helikoptrar i Stockholm och Boden och sedan verksamheten vid arméflygbataljonerna i Nyköping (senare Malmen) och Boden.
Lasse Sjögren anställdes vid arméstabens fotodetalj 1958 och kom sedan att svara för mycket av bilderna i tidningen Arménytt. På bildavdelningen skulle Lasse 1961 snart få sällskap av den äldre fotografen Bengt Wallén som arbetat i tio års tid vid marinens bilddetalj. Efter några år kände man sig modiga att delta i den internationella militära film- och fotofestivalen i Versailles utanför Paris.
”Sverige har tydligen de bästa filmfotograferna i världen!”
Detta yttrades 1967 av den franska juryn till den svenske delegationschefen, kapten Magnus Påhlman vid Arméstaben. Bland 38 deltagande länder fick denna gång Sverige fyra priser, både pris för kollektion och pris för bästa bild. Tittar man på vilka som deltog i tävlingen är det nästan bara generaler och överstar, och så skickar Sverige tre kaptener och tre ”civila”!
1968 hölls den fjärde militära film- och fotofestivalen i Versailles. Sverige hade visserligen deltagit redan 1965 med filmen Ubåt anfaller som också vann priset för bästa film. Nu deltog man med hela fyra filmer och åtta fotografier: två bilder tagna av Bo Dahlin med svenska flygplan, en bild på grodman tagen av Sune Andersson på KA 1 i Vaxholm samt Lasse Sjögren med en bild som också vann fotopriset: Det är bilden med tre svenska soldater i silhuett i dimmig terräng.
1971 års tävling blev en framgång för Sverige och Lasse. Denna gång var det tillsammans med Bengt Wallén som visade en kollektion bilder i både färg och svartvitt med bland annat attackflygplanet AJ 37 Viggen, ubåten Sjöormen, Pbv 302 samt soldater i sommar- och vintermiljö. Kollektionen vann förstapriset och Lasse själv vann förstapriset för bästa foto, en revansch kan man tycka då han bara hamnade på andra plats året innan.
Sverige som land kan med av detta vara stolt över att ha haft en sådan eminent fotograf som Lasse Sjögren!
Lasse Sjögren – en varm försvarsvän
I ett brev till stiftelsen Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek dagtecknat den 5 januari 2009, skrev Lasse Sjögren:
”Som varm försvarsvän och därtill mångårig försvarsanställd har jag med glädje sett hur SMB på olika sätt, men främst genom sin bokutgivning, dels bevarat det militära kulturarvet, dels verkat försvarsfrämjande. Det är min önskan att upphovsrätten till mina fotografier, oavsett när, hur och i vilka sammanhang de är tagna, skall ligga hos SMB. Min bedömning är att SMB är bäst ägnat att förvalta dessa bilder, som väl speglar Sveriges försvar under kalla kriget och tiden närmast därefter.”
Lasse Sjögren gick bort den 19 mars 2012.
Av Jan Waernberg
Vetenskapsredaktör Pennan & Svärdet