När andra världskriget bröt ut den 1 september 1939 vägde Tysklands tyngsta stridsvagn 21 ton och när andra världskriget i Europa tog slut i maj 1945 hade tyskarna en prototypvagn som vägde 188 ton. I vilket fall vägde tyskarnas standardvagn vid denna tidpunkt 1945, 45 ton, medan de tyngre stridsvagnarna vägde nästan 70 ton. Redaktionen på Pennan & Svärdet har valt ut ett antal av de tyngsta pansarfordonen som sattes in vid fronten under andra världskriget i Europa.

 

Frankrikes hopp

Renault Char B1 var tänkt som huvudvagn i de franska pansardivisionerna och i maj 1940 hade fransmännen nästan 300 vagnar redo. Ytterligare leveranser var på gång. Tornet på vagnen hade 47 mm kanon medan i chassit fanns en 7,5 cm haubits och besättningen var endast fyra man. Det gällde att vara multikompetent. Vikten var nästan 32 ton. På bilden har tornet vridits bakåt och vagnen har övergivits. 

Renault Char B1

Foto: Bundesarchiv Bild 101I-127-0369-21

 

 

Poitou

Char 2C bis var ett franskt monster som missade första världskriget. Vagnen började produceras 1921 och tio stycken byggdes. Vikten var 69 ton, 12 mans besättning, drygt tio meter lång och drygt 4 meter hög. Varje vagn döptes 1939 efter en region i Frankrike som propaganda och vagnen som från början hette Normandie kom att döpas om till Lorraine. I propagandafilmer framställdes de som supertunga stålmonster men på slagfältet märktes de inte. En av dessa supervagnar fördes till Berlin som krigsbyte och det var vagnen Champagne.

Char 2C bis

 

 

Elva mans besättning

Idén med landskeppsvagnar visade sig vara en återvändsgränd. Dock hade Röda armén sommaren 1941 två vagnar i tjänst, den medeltunga T-28 och den tunga T-35 (se bild). T-35 vägde 50 ton. Vagnen hade 11 mans besättning och var nästan tio meter lång och 3,4 meter hög. Det kan jämföras med den tyska medeltunga stridsvagnen Panzer IV som var nästan 6 meter lång och 2,7 meter hög. Endast 61 T-35-or byggdes.

 T-35

 

 

 

 

 

Chock för tyskarna

Den tunga sovjetiska stridsvagnen KV-2 vägde 52 ton och hade en 15,2 cm haubits som beväpning. Det kan jämföras med tyskarnas tyngsta vagn vid den här tiden sommaren 1941 som var Panzer IV. Den vagnen vägde 21 ton. Endast 204 KV-2-vagnar byggdes och produktionen upphörde efter juni 1941. På bilden en KV-2 model 1940 som står i diket och på vägen passerar en tysk modifierad lätt stridsvagn Panzer I som är ombyggd till en slags bandkanon, 15 cm s.I.G. 33 (Sf) auf Panzer I Ausf. B.

KV-2 model 1940

 

 

Ännu en fruktad Tiger

Tigerstridsvagnar orsakade de amerikanska, brittiska och sovjetiska stridsvagnsförbanden mycket bekymmer och stärkte moralen på den tyska sidan. Ordet Tiger kom att bli ett magiskt ord för brittiska, amerikanska och sovjetiska stridsvagnsbesättningar, att det ställdes krav på övernaturliga krafter för att vinna stridsvagnskampen mot Tigervagnen. Den nya Kungstiger, som dök upp vid fronten sommaren 1944, var en vagn som hade mer likheter med Panther-stridsvagnen till formen än Tiger-vagnen. Kungstigern vägde drygt 69 ton och var beväpnad med lång 8,8 cm kanon (88 L/71). På bilden flyttas en Kungstiger från vägen eftersom den stod i vägen.

Kungstiger

 

 

70 ton stål

Jagdtiger var en tung pansarvärnskanonvagn som byggde på Kungstiger-chassis. Kanonen med kaliber 12,8 cm hade delad ammunition vilket gav låg eldhastighet och vagnen var tung, cirka 70 ton. Få vagnar tillverkades, färre än 90 vagnar från februari 1944 till maj 1945. De flesta vagnarna gick till två tunga pansarvärnsförband, 512. och 653. bataljonen. Idag finns tre vagnar bevarade, en i USA, en i Ryssland och en i Storbritannien.

Jagdtiger

 

 

En riktigt tung mus

Stridsvagnen Maus vägde 188 ton och hade en 12,8 cm kanon som var parallellkopplad med en 7,5 cm kanon. Två prototyper fanns vid tyska arméns försöksplats Kummersdorf och Röda armén tog en av dessa till Moskva medan den andra sprängdes på plats av tyska armén.  På bilden är det prototypen som sprängdes. Den första prototypen saknade torn så vagnen som finns att beskåda i Kubinka idag är chassit från första prototypen medan tornet är från den andra prototypen.

Maus

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!