MiG-21 var något helt annat än tidigare sovjetiska stridsflygplan. Planet flög för första gången 1956 och serieproduktionen startade igång 1959. Det intressanta med flygplanet är att över 20 länder har fortfarande flygplanet i tjänst, givetvis klart förbättrade jämfört med 1960-talets MiG.

 

MiG-21R

Produktionen av MiG-21 i Sovjetunionen upphörde 1985 och då hade drygt 10 000 flygplan byggts. Det var tre fabriker, Moskva, Gorkij (numera Nizjnij Novgorod) samt Tbilisi (som idag är huvudstad i Georgien), som hade producerat flygplanen. Begränsad licensproduktion ägde rum i Tjeckoslovakien och Indien, totalt lite över 800 maskiner. På bilden en tjeckoslovakisk MiG-21R. 

MiG-21R

Foto: Chris Lofting

 

 

MiG i tjänst hos Pakistan

Den stora licensproduktionen skedde i Kina mellan åren 1965 till 2013. Här tillverkades mer 2 400 flygplan som heter Chengdu J-7 eller F-7 vid export. Kina har exporterat sina versioner till 16 länder. På bilden i tjänst hos Pakistan.

MiG i Pakistan

Foto: US Air Force

 

 

Östtysk MiG-21MF

De första versionerna av MiG-21 saknade kanonbeväpning och hade bara raketer och två IR-robotar som beväpning. Enligt de sovjetiska beteckningarna för flygplan hade alla jaktflygplan udda nummer. Tung attack, bomb- och transportflygplan fick jämna nummer. Undantag finns men alla MiG-flygplan som sattes i serieproduktion hade udda nummer. Flygplanet var utan tvekan en kommersiell succé för den sovjetiska vapenindustrin med över 50 nationers flygvapen som kunder. På bilden en östtysk MiG-21MF.

 MiG-21MF

Foto: Rob Schleiffert

 

 

 

 

 

Första MiG-21 i finsk tjänst

MiG-21 hade deltaformad vinge och med fartegenskaper som innebar att dubbla ljudhastigheten kunde presteras. Det var först 1961 som väst observerade planet för första gången vid en flyguppvisning. Redan 1964 försågs Polens och Östtysklands flygstridskrafter med en exportversion av MiG-21, kallad PF. Men Finland hade faktiskt varit före, för 1963 fick Finland sina första plan. På bilden: en av de första i finsk tjänst.

Första MiG-21 i finsk tjänst

 

 

Nordvietnamesisk MiG-21PF

Under Vietnamkrigets första år mötte de amerikanska piloterna MiG-21 och överraskades av dess fartprestanda. På över 6 000 meters höjd var MiG-21 överlägset avseende svängprestanda jämfört med F-4 Phantom. Nordvietnam hade aldrig mer än 40 MiG-21 flygplan som var operativa. Trots detta skapade dessa flygplan stor oro bland de amerikanska piloterna som mötte planen i strid. På bilden en nordvietnamesisk MiG-21PF.

MiG-21PF

 

 

MiG-21 mot F-4 Phantom

Vietnam var inte det enda kriget i vilket MiG-21 fick strida mot F-4 Phantom. Ett annat krig var det som utkämpades 1973 mellan Israel på ena sidan och Egypten och Syrien på den andra. Den förstnämnda använde F-4 Phantom med framgång mot arabiska MiG-21. Sedan i kriget mellan Irak och Irak under åren 1980 till 1988 kom irakiska MiG-21 att utkämpa luftstrider mot iranska F-14 Tomcats och F-4 Phantom. På bilden en syrisk MiG-21 har framgång mot en F-4 Phantom.

MiG-21 mot F-4 Phantom

 

 

Operation Diamond?

Har du hört talas om operation Diamond? I augusti 1966 lyckades en kvinnlig Mossadagent övertala en irakisk stridspilot att desertera till Israel i en stulen MiG-21. Piloten landade på flygbasen i Hatzor, samtidigt som hans fru och två barn räddades till Israel via en av Mossad arrangerad turistresa till Paris. Under månaderna som följde provflögs MiG-flygplanet av mängder av israeliska stridspiloter, som därigenom fick livsviktiga kunskaper om fiendeflygplanens styrkor och svagheter. Det kan nämnas att det stulna MiG-flygplanet tilldelades namnet 007 inom det israeliska flygvapnet – ett passande namn i sammanhanget!

Operation Diamond

 

 

Indisk MiG-21

Trots att MiG-21 har funnits i tjänst och är i tjänst i många länder verkar de aldrig stridit mot andra MiG-21:or. Däremot har egyptiska MiG-21:or haft luftstrider mot libyska MiG-23:or under det korta kriget mellan Libyen och Egypten 1977. Sedan har indiska MiG-21:or haft luftstrider med kinestillverkade MiG-19 i tjänst hos Pakistan under 1971 års krig mellan de två nationerna. Där mötte även indiska MiG-21 pakistanska F-104 Starfighter och gick segrande ur duellen. Pakistan har senare köpt kinesiska MiG-21 (Chengdu F-7). På bilden en indisk MiG-21.

Indisk MiG-21

 

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!