Det brukar sägas att vackra flygplan också flyger bra. Det gäller inte minst brittiska flygplan där kanske jaktplanet Supermarine Spitfire tar priset som sin tids snyggaste och bäst välflugna flygplan. Storbritannien har dock tagit fram flera flygplan som kombinerar estetisk skönhet med goda flygegenskaper. Följande tio flygplan är ett helt eget och individuellt urval av flygplan av vetenskapsredaktör Jan Waernberg på Pennan & Svärdet!

 

1. Bristol F2b Fighter

Detta ”jaktplan” måste ha varit en av första världskrigets mest lyckade konstruktioner med Frank Barnwell som upphovsman. Den var tvåsitsig med god egen beväpning med en framtill fast riktad kulspruta samt en rörlig kulspruta för självförsvar i aktre sittbrunnen. Under vingarna kunde den dessutom medföra bomber.  Totalt tillverkades 5 329 plan och planet var i tjänst i många länders flygvapen. Polen köpte efter kriget 107 plan av denna typ, och blev faktiskt därmed den näst störste användaren efter RFC/RAF, av vilka ett fyrtiotal användes under det polsk-ryska kriget 1920.

Bristol F2b Fighter

Bristol F2b Fighter:

Motor: 1 x Rolls-Royce Falcon III vätskekyld V12 motor på 275 hk
Toppfart: 198 km/h
Besättning: 2 man
Längd: 7,87 m
Höjd: 2,97 m
Spännvidd: 11,96 m
Max startvikt: 1 474 kg
Beväpning: 1 x .303 (7,7 mm) Vickers framtill + en rörlig enkelpipig eller dubbelpipig .303 Lewiskulspruta; 110 kg bomblast
Antal byggda: 5 329 stycken

 

 

2. Saunders-Roe Saro London

Brittiska flygplanstillverkare har varit framgångsrika med att ta fram flygbåtar, av vilka flera faktiskt har varit lyckade och understundom sköna flygplan. Jag har valt att ta med tre flygbåtar i denna lista, även om någon kanske inte skulle hålla med mig om att de är ”sköna”. Hur som helst, just Saro London var en av de sista dubbeldäckade och flermotoriga sjöflygplan som konstruerades. Planet flögs första gången 1934, tillverkades i 31 exemplar och var i tjänst fram till 1941 i de brittiska och kanadensiska flygvapnen, då typen ersattes av den tvåmotoriga Lockheed Hudson (landflygplan med hjulställ) och den fyrmotoriga Short Sunderland (flygbåt).

Saunders-Roe Saro London

Saunders-Roe Saro London:

Motor: 10 Mk. I var försedda med 820 hk Bristol Pegasus III, 20 Mk. II hade 915 hk Pegasus X
Toppfart: 250 km/h
Besättning: 6 man
Längd: 17,23 m
Höjd: 5,72 m
Spännvidd: 24,39 m
Max startvikt: 10 000 kg
Beväpning: 3 x .303 (7,7 mm) Lewis kulsprutor, 900 kg bomber/minor
Antal i tjänst: 31 stycken

 

 

3. Hawker Fury

Hawker Fury var nog ett av de vackraste jaktplanen under mellankrigstiden, och det var det första jaktplanet som gjorde mer än 300 km/h samt hade en för sin tid enorm stighastighet för att kunna möta bombplan (730 m/min). Ursprungligen döpt till Hornet fick den namnet Fury 1930 och skulle bli en mycket lyckad konstruktion och vara konstruerad på ett liknande sätt som den tvåsitsiga Hart, Nimrod, Osprey och slutligen Hurricane. Konstruktören Sidney Camm hade redan 1933 funderat på en monoplanversion av Fury men det var först året därpå när flygministeriet utfärdade specifikation F5/34 på ett monoplan byggd för Rolls-Royce nya motor Merlin som projektet återupptogs. Utöver RAF användes Fury av Norge, Iran, Portugal, Sydafrika och Spanien.

 3.	Hawker Fury

 Hawker Fury:

Motor: 1 x Rolls-Royce Kestrel IV V-12 på 640 hk
Toppfart: 360 km/h
Besättning: 1 man
Längd: 8,15 m
Höjd: 3,10 m
Spännvidd: 9,14 m
Max startvikt: 1 637 kg
Beväpning: 2 x .303 (7,7 mm) Vickers Mk IV kulsprutor med 650 patroner vardera
Antal i tjänst: cirka 180 plan i RAF

 

 

4. Supermarine Walrus

Nu sticker jag ut hakan igen och tar med en annan flygbåt – eller rätteligen sagt – ett amfibieplan då den kan landa på vattnet och på land, med sitt hjulställ. Ursprungligen var Walrus en moderniserad metallversion av sjöflygplanet Supermarine Seagull och hade ursprungligen namnet Seagull V. Planet var konstruerat av Reginald Mitchell som skapat Supermarines snabba racerplan som i hård tävlan med italienska plan till slut kammade hem Schneiderpokalen år Storbritannien, men också skaparen av Spitfirejaktplanet. Planet var välfluget och användes som spaningsflygplan, livräddningsplan och lite av en slags Mädchen für alles i flera flygvapen.

4.	Supermarine Walrus

Supermarine Walrus:

Motor: 1 x Bristol Pegasus VI stjärnmotor på 680 hk
Toppfart: 215 km/h
Besättning: 3-4 man
Längd: 11,45 m
Höjd: 4,6 m
Spännvidd: 14 m
Max startvikt: 3 650 kg
Beväpning: 2–3 .303 (7,7 mm) Vickers K kulsprutor, 6 x 45 kg eller 1 x 110 kg bomb/sjunkbomb
Antal byggda: 750 stycken

 

 

5. Short Sunderland

Första gången jag såg en fyrmotorig Short Sunderland var 1978 när den låg och guppade på Themsen vid Tower Bridge och kryssaren Belfast i London. Planet var civilregistrerat och helt vitmålat och såg faktiskt ganska snyggt ut och modernt måste jag säga. Därför får Sunderland vara med på listan! Sunderland baserade sig på flygbåten S23 Empire, Imperial Airways flaggskepp. Planet var en av de mest kraftfullaste och använda flygbåtarna under andra världskriget och användes för att bekämpa den tyska ubåtsflottan. Med sin kraftfulla bestyckning kunde den bita ifrån sig och kallades för det flygande piggsvinet!

Short Sunderland

Short Sunderland:

Motor: 4 x Bristol Pegasus XVIII på 1 065 hk vardera
Toppfart: 336 km/h
Besättning: 8-10 man
Längd: 26 m
Höjd: 10 m
Spännvidd: 35 m
Max startvikt: 26 332 kg
Beväpning: 16 x .303 (7,7 mm) kulsprutor + 2 x 12,7 mm Browning kulsprutor, 900–1000 kg bomber/minor/sjunkbomber              
Antal byggda: 777 stycken

 

 

 

 

6. Supermarine Spitfire LF Mk IXc

Enligt många med mig det kanske formskönaste jaktplanet någonsin med sina ellipsformade vingar och utomordentliga flygegenskaper. Enda akilleshälen var flottörförgasaren som kunde orsaka bränslestopp under brant stigning eller inverterat läge, något som dock förbättrades efterhand. Idag ett av de mest uppskattade uppvisningsplanen och fler tillkommer varje år i flygande skick.

Supermarine Spitfire LF Mk IXc

Supermarine Spitfire LF Mk IXc:

Motor: 1 x Merlin 66 på 1720 hk
Toppfart: 650 km/h
Besättning: 1 man
Längd: 9,47 m
Höjd: 3,86 m
Spännvidd: 9,9 m
Max startvikt: 3 900 kg
Beväpning: 2 x 20 mm Hispano Mk. II akan + 4 x .303 (7,7 mm) Browning kulsprutor (alt 2 x .50 Browning (12,7 mm)
Antal byggda (alla versioner): 20 351

 

 

7. Supermarine Swift

RAF:s första stridsflygplan med bakåtsvepta vingar, som även satte världsrekord 1953 med farten 1 187 km/h. I mitt tycke också ett av de formskönaste jaktplanen innan Hawker Hunter trädde in på banan. Utvecklingsarbetet hade påbörjats 1944 då företaget tog fram ett reaversion av propellerplanet Spiteful som fick namnet Supermarine Attacker och som flögs första gången 1946. Utvecklingen gick snabbt och planet sågs tidigt som föråldrat, varvid Supermarine tog fram en jaktversion med bakåtsvepta vingar som blev just Swift. Var i tjänst 1954–1967 men efterträddes relativt tidigt av Hawker Hunter.

Supermarine Swift

Supermarine Swift:

Motor: 1 x Rolls-Royce Avon turbin
Toppfart: 1 148 km/h
Besättning: 1 man
Längd: 12,88 m
Höjd: 4,02 m
Spännvidd: 9,85 m
Max startvikt: 9 381 kg
Beväpning: 2 x 30 mm Aden akan + 4 x Fairey Fireflash jaktrobotar
Antal i tjänst: 197 stycken

 

 

8. Avro Vulcan

De brittiska V-bombarna Vickers Valiant, Handley Page Victor och Avro Vulcan var Storbritanniens viktigaste kärnvapenbärande strategiska bombplan. Vulcan som i mitt tycke var den snyggaste av V-bombarna var längst i tjänst och blev kanske mest känd, inte minst i deltagandet i en James Bond-film och i Falklandskriget. Jag såg planet på många Nato-flygdagar i Danmark under 1970- till 1990-talen vilket var mycket uppskattat av publiken. Ett flygplan är bevarat i flygande skick i England.

Avro Vulcan

Avro Vulcan:

Motor: 4 x Bristol Olympus 101/102/104 turbinmotorer
Toppfart: 1 038 km/h – Mach 0,95
Besättning: 5 man
Längd: 29,59 m
Höjd: 8 m
Spännvidd: 30,3 m
Max startvikt: 77 111 kg
Beväpning: 21 x 454 kg bomber, atombomber av olika typer
Antal i tjänst: 134 stycken

 

 

9. Hawker Hunter

Hawker Hunter är troligtvis ett av de bäst säljande stridsflygplanen i brittisk flyghistoria och har använts av tio olika flygvapen världen över, inklusive det svenska. Liksom Supermarine Swift har den en Avonmotor samt bakåtsvepande vingar, men också fyra kraftfulla 30 mm Aden-kanoner. Flygplanet flyger än idag, främst som uppvisningsplan bland annat i Sverige.

Hawker Hunter

Hawker Hunter:

Motor: 1 x Rolls-Royce Avon 207 turbinmotor
Toppfart: 1 150 km/h – Mach 0,95
Besättning: 1 man
Längd: 14 m
Höjd: 4,01 m
Spännvidd: 10,26 m
Max startvikt: 11 158 kg
Beväpning: 4 x 30 mm Aden automatkanoner, jakt-attackraketer, 4 x jakt-/attackrobotar
Antal byggda: 1 972

 

 

10. Eurofighter Typhoon

Sista flygplanet kan nog diskuteras ur ett estetiskt perspektiv men planet utstrålat en kompakt kraft. Efter många års förseningar kunde leveranserna av detta multinationella vapenprojekt komma igång. Alla beställda flygplan har dock inte hunnit levereras och flera länder har minskat på sina beställningar, bland annat Storbritannien. Typhoon är en fjärde generationens jetflygplan och även ett av de största och snabbaste jaktplan RAF haft.

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon:

Motor: 2 x Eurojet EJ200W gasturbinmotorer
Toppfart: 2 390 km – Mach 2
Besättning: 1-2 man
Längd: 15,96 m
Höjd: 5,28 m
Spännvidd: 10,95 m
Max startvikt: 21 000 kg
Beväpning: 1 x 27 mm Mauser BK, jakt- och attackrobotar, bomber av olika typ
Antal byggda: cirka 500 st

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!