Flygspanare var någon som fick och stå frysa i fordonets taklucka och spana efter fientligt attackflyg. Förr kom attackflyget relativt nära anfallsmålet innan de fällde sin vapenlast. Idag kan de ha vapensystem med lång räckvidd som avfyras utan att själva målet syns för attackflyget. Vi på redaktionen har valt ut ett antal lätta och tunga attackplan för visa på vilken typ av plan som används idag. Notera att vi inte har valt några multirollflygplan som JAS 39, F-16 och Eurofighter Typhoon.

 

Air Tractor AT-802

Detta flygplan är utvecklat för jordbruket men används också för vattenbegjutning från luften för att släcka bränder. Senare kom en lätt attackversion att utvecklas. Förenade Arabemiraten köpte in ett antal som senare överfördes till general Khalifa Haftars styrkor i Libyen där de nyttjas som flygunderstöd. Samma sida som Ryssland stöder. 

Air Tractor AT-802

Foto: Militaryedge

 

 

Xian JH-7

Kina har kommit att utveckla allt fler stridsflygplan och 1988 flög Xian JH-7 för första gången. Planet har som många tyngre attackplan en besättning bestående av två personer. JH-7A kan ta upp till 9 tons vapenlast på 9 balkar och har en fast dubbelpipig 23 mm automatkanon. Endast Kina använder flygplanet idag.

Xian JH-7

Foto: Dmitriy Pichugin

 

 

Aero L-159 Alca

Det tjeckiska lätta attackflygplanet kom att utvecklas under 1990-talet. Aero L-159 Alca flög första gången 1997. Planet har införskaffats av Irak och har använts i kriget mot IS. Flygplanet kan ta upp till 2,4 tons vapenlast på 7 balkar. På bilden en irakisk L-159.

 Aero L-159 Alca

 

 

 

 

Embraer EMB 314 Super Tucano

Ett annat lätt attackflygplan som är i tjänst hos 16 flygvapen är Embraer EMB 314 Super Tucano. Flygplanet kan ta upp till 1,6 tons vapenlast på 5 balkar samt har en tung kulspruta 12,7 mm i varje vinge. Flög för första gången 1999 och tillhör en av succéerna från den brasilianska flygtillverkaren Embraer. EMB 314 Super Tucano kallas även för A-29. På bilden: En afghansk A-29 Super Tucano i Afghanistan den 6 april 2016.

Embracer AMB 314 Super Tucano

Foto: US Air Force

 

 

Sukhoj Su-24

I Syrienkonflikten har Ryssland satt in Su-24M och M2 maskiner. Dessa har stått för mer kvalificerade uppdrag än ren Close Air Support. Under insatserna i november 2015 sköts en Su-24M ned av turkiskt jaktflyg. Själva robotträffen ägde rum 4 km in på syriskt luftrum, men tidigare hade flygplanet varit inne i turkiskt luftrum under 17 sekunder enligt turkiska uppgifter. Planet kan ta upp till 8 tons vapenlast på 8 balkar och har en fast 23 mm automatkanon Förutom Ryssland är planet i tjänst hos sex ytterligare länder. På bilden en SU-24M i Syrien startar från den ryska flygbasen.

Sukhoj Su-24

Foto: US Air Force

 

 

Sukhoj Su-25

Under Georgienkriget 2008 sattes attackplanet Su-25(Nato-beteckning Frogfoot) in på båda sidor med blandat resultat. Flygplanet flög för första gången 1975, men efter en del barnsjukdomar introducerades det i de sovjetiska flygstridskrafterna först 1981. Planet kan ta upp till 4 tons vapenlast på 11 balkar och har en fast 30 mm automatkanon Idag används planet förutom av Ryssland och Georgien av ytterligare 24 länder. På bilden en rysk Su-25SM återvänder efter uppdrag i Syrien.

Sukhoj Su-25

 

 

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

Planet flög för första gången 1972 och togs tjänst 1977. Hur länge planet kommer vara tjänst är det nog ingen som vet, just nu talas det om 2040 men planet kan börja fasas ut redan 2022. A-10 kan ta upp till 7,3 tons vapenlast på 11 balkar och har en fast 30 mm Gatling automatkanon.  På bilden en A-10 testar sin gatling, den sjupipiga automatkanonen som kan avfyra 3 900 skott per minut. Planet används endast av USA.

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

 

 

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

Det här planet är en vidareutveckling av jaktflygplanet F-15.  Planet har inte bara en pilot utan också en vapenofficer.  Förutom USA är planet i tjänst i följande länder: Israel, Saudiarabien, Sydkorea och Singapore.  F-15E kan ta upp till 10,4 tons vapenlast och har en fast 20 mm Gatling automatkanon. Planet har använts i flera konflikter och en av de mer spektakulära räderna är operation Orchard 2007 då Israel bombade Syriens atomreaktor.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

Foto: U.S. Department of Defense

 

 

Sukhoj Su-34

Sukhoj Su-34 är ett tvåsitsigt, tvåmotorigt tungt attackflygplan. Flygplanet är en utveckling av Su-27. Ursprungligen startade projektet i mitten av 1980-talet för att skapa en ersättare till det tunga attackflygplanet Su-24. Det första serieproducerade flygplanet levererades 2006. Det nya Su-34 flygplanet har fått sitt elddop i Syrien där fyra maskiner sattes in initialt. Tunga styrbara bomber och attackrobotar har satts in och träffresultaten har varit goda.

Sukhoj Su-34

 

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!