TP 86


Motor: 2 st P& W JT 12A-8 (RM 11) (2 x 1 500 kp)
Besättning: 2 + 4-6
Längd: 13,34 m
Spännvidd: 13,54 m
Höjd: 4,88 m
Max startvikt: 8 500 kg
Toppfart: 665 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 2
Reg. nr: 86001, 86002
Förband: FC


Rockwell International Sabreliner 40A

I samband med att SAAB 32 Lansen togs ur aktiv tjänst 1979 uppstod ett behov att ersätta denna flygplantyp vid Försökscentralen (FC) på Malmen. Under årens lopp hade flera flygplan av typen Saab 32 Lansen använts som flygande laboratorium för olika elektronisk utrustning. I olika sammanhang provades radarutrustning, sikten, radio och olika navigeringshjälpmedel. Det gällde sålunda att skaffa ett flygplan med goda prestanda, som dessutom kunde rymma erforderlig mätutrustning samt personal.

I stället för att köpa ett nytt flygplan undersöktes möjligheter att inköpa ett begagnat jetdrivet affärsflygplan. Valet föll så småningom på Rockwell Sabreliner. Nypriset för ett dylikt flygplan låg på omkring tjugo miljoner kronor men genom att köpa ett begagnat exemplar direkt från Rockwell blev priset 3,5 miljoner kronor.

Flygplanet leveransflögs efter en grundlig översyn från S:t Louis i Missouri till Malmen dit det anlände den 13 augusti 1980. Beteckningen blev TP 86 och typen var egentligen det första renodlade "laboratorieflygplanet" efter Tp 80 Lancaster.

Vid FC (nuvarande Försvarets materielverk, Provavdelningen - FMV/Prov) på Malmen var man mycket nöjd med Sabreliner som flygande laboratorium. För att inte i onödan försena olika experimentarbeten beslutades att inköpa ännu en begagnad Sabreliner från USA. Detta andra flygplan leveransflögs till Malmen den 1 april 1982 av överstelöjtnant Stig Holmström samt kapten Rolf Carlsson. Vid ankomsten till Sverige hade denna Sabreliner en flygtid på totalt 5 600 timmar och den hade tidigare ägts av Stern Air Service Inc. i Aspen, Colorado. Även detta exemplar fick beteckningen TP 86. Den första är målad i mellanblå färg medan den andra är vitmålad med en utmed hela flygkroppen framåt avsmalnande fartrand i brunt och rött.

Sedan början av 1990-talet hade TP 86 använts för bl.a. utprovning av Carabas-radarn. Det är en utomordentligt känslig radaranläggning där antennerna utgörs av två omkring sex meter långa "korvar", som hänger bakom testflygplanet. Inne i flygplanet kan man sedan registrera olika objekt som ligger under marknivå och som en normal radarbild aldrig kan avslöja. Närmast kan Carabas-radarn således jämföras med röntgenteknik.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!