TP 84


Motor: 4 st Allision T56-A-15 (4 x 4 910 hk)
Besättning: 4 + (se vidare texten!)
Längd: 29,79 m
Spännvidd: 40,41 m
Höjd: 11,70 m
Max startvikt: 70 308 kg
Toppfart: 610 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 8
Reg. nr: 84001 - 84008
Förband: F 7



Lockheed C-130 E1, E2 / C-130 H1, H2 - Hercules

Prototypen till Hercules flög för första gången 1954, och skulle i serieversion i april 1955 och i efterföljande leveranser till US Air Force ges militär beteckning C-130. Konstruktionen och utvecklingsarbetet av Hercules var helt styrt av erfarenheterna från det andra världskriget, dels utifrån det militära transportflygets betydelse, dels utifrån dess operativa villkor, föresatser och krav.

Att Lockheed Hercules även kom att inlemmas i det svenska flygvapnet har egentligen sitt ursprung i utprovningen av flygplan Tp 55 (DHC-4 Caribou) och de erfarenheter man därvid gjorde. Baklastare skulle man ha, och man vågade därvid ta steget fullt ut och satsa på ett större och mer potent transportflygplan. För utprovning inhyrdes således en Lockheed C-130E Hercules, vilken kom till F 7 i början av mars 1965. Flygplanet var egentligen avsett för USAF och bar dess serial 40546 på fenan, i kombination med svenska kronmärken, under den inledande utprovningsperioden. I september samma år inköptes flygplanet och gavs därmed officiellt typbeteckningen TP 84 med registreringsnummer 84001. I maj 1969 inköptes ytterligare en TP 84 (84002) - även den av typ C-130E, följt av ytterligare en år 1975 (84003), vilken var av typen C-130H. De två första flygplanen skulle senare modifieras till C-130H, när flygvapnet under 1981 anskaffade ytterligare fem C-130H (84004-84008). Planer fanns på att under 1990-talet införskaffa ytterligare sex TP 84, men planerna skrinlades till följd av de ekonomiska nedskärningar som drabbade försvaret. Beroende på version och modifieringar används beteckningarna TP 84A, B, C och D.

I samband med hjälpinsatserna i det s.k. Biafrakriget under 1968 uthyrdes 84001 till Svenska Röda Korset (SRK) och målades helt vit med rödakorsmärken, och försågs med civil registrering SE-XBT, TP 84 är utrustad med fyra turbopropmotorer av typen Allison T56-A-15 vilka vardera omräknat utvecklar 4 910 hk. Det kan lasta 20 ton gods, alternativt 90 passagerare eller 56 fullt utrustade fallskärmsjägare. Som sjuktransportflygplan har det plats för 72 bårar! Bortsett från den tekniska utvecklingen, och det historiska perspektivet i övrigt, är TP 84 det mest fulländade och mest flexibla transportflygplan som flygvapnet haft i sin tjänst. TP 84 är fortfarande i aktiv tjänst vid transportflygdivisionen på F 7 Såtenäs.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!