Tp 55

 

Motor: 2 st P&W R-2000-7M (2 x 1 450 hk)
Besättning: 3
Längd:
22,12 m
Spännvidd:
29,15 m
Höjd:
9,67 m
Max startvikt:
12 928 kg
Toppfart: 335 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 1
Reg. nr: 55001
Förband: F 7



De Havilland Kanada DHC-4 Caribou

I mars 1962 tillskrev Flygförvaltningen (KFF) försvarsdepartementet med begäran om att få inhyra en DHC-4 Caribou under ett år, för utprovning och utvärdering inför framtida anskaffning av ett nytt transportflygplan. Armén skulle därvid stå för hälften av hyreskostnaden. Den 13 april beviljades KFF:s hemställan, och kontrakt upprättades mellan KFF och DHC vilket kom att löpa ett år f o m den 4 september 1962, då flygplanet (c/n 23) levererades vid DHC i Downsview, Ontario, Kanada. Hemflygningen till Sverige påbörjades den 11 september av personal ur F 7, och kom ur flyghistorisk synvinkel att bli den första atlantflygningen i flygvapnets regi. Efter ett par dagar, och efter inklarering av tullverket vid F 9 Säve, flögs flygplanet den sista etappen till F 7 Såtenäs där det också kom att baseras. Flygplanet gavs i flygvapnet typbeteckningen TP 55 med FV-nr 55001.

Flygplanet var utrustat med två konventionella luftkylda stjärnmotorer av typen Pratt & Whitney R-2000-7M2 (2 x 1450 hk). Flygplanet hade utomordentligt goda enmotorprestanda och dessutom särpräglade STOL-egenskaper (STOL = Short Take Off and Landing).

Ursprungligen var avsikten att armén och flygvapnet under utprovningsåret skulle bestämma sig för om TP 55 skulle införskaffas eller inte. Skilda åsikter om flygplanets lämplighet etc gjorde att beslutet sköts upp och utprovningen fördjupades. Detta innebar i sin tur en förlängning av hyreskontraktet. Armén var fullt tillfreds med TP 55, medan den för flygvapnets och sedermera ÖB:s behov var otillräcklig. Med de erfarenheter man gjort med TP 55 skulle flygvapnet tveklöst därefter direkt ta steget till anskaffning av en större flygplantyp i form av Lockheed C-130 Hercules.

Totalt genomfördes med TP 55, under dess två och ett halvt år i flygvapnets tjänst, 1 260 flygningar om sammanlagt 960 flygtimmar. Flygplanet flögs senare åter till Canada och återlämnades slutligen till DHC i Downsview den den 27 mars 1965.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!