Trp 3



Motor: 2 st DH Gipsy Major
Besättning: 2 + 3 passagerare
Längd:
9,65 m
Spännvidd:
13,11 m
Höjd:
2,80 m
Max startvikt:
1 814 kg
Toppfart: 237 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 1
Reg. nr: 906
Förband: F 8 / FS

 

De Havilland D.H. 90 Dragonfly

I början av år 1937 tecknade Flygförvaltningen order om ett flygplan av typen D.H. 90 Dragonfly, vilket kom att ges typbeteckningen Trp 3. Detta flygplan kom att bli flygvapnets första egentliga transportflygplan, och tillställdes Flygstabens flygavdelning på F 8 Barkarby, efter en kort inledande sejour på F 1.

Trp 3 skulle i första hand komma att brukas för flygledningens vid denna tid ökade behov av sambandsflygningar mellan flygstaben, förbanden och dess krigsbaser, men ävensom för lättare transporter eller som "VIP-flygplan". Trp 3 hade plats för fem personer - varav två utgjorde ordinarie besättning - och var försedd med dubbelkommando. Bakom förarutrymmet kunde en person placeras till höger över den genomgående vingbalken, och ytterligare två sida vid sida i det bakre kabinutrymmet.

Till det yttre gav "Dragonfly" intrycket av att vara en förminskad kopia av den mer berömda D.H. 89 Dragon Rapide. Men Dragonfly var strukturellt ett helt nytt flygplan, bl.a. i det att kroppen byggts upp som en ren skalkonstruktion, om än i trä!

Motorinstallationen utgjordes av två luftkylda inverterade fyrcylindriga radmotorer av typ DH Gipsy Major vardera utvecklande 130 hk. Det är för övrigt samma motor som den legendariska Tiger Moth var utrustad med. Prototypen flög för första gång den 12 augusti 1935 och det första serietillverkade exemplaret lämnade De Havillands fabrik i februari 1936.

Totalt tillverkades blott sextiosju flygplan av typen "Dragonfly" (c/n 7500-7566) varav Trp 3 hade tillverkningsnummer (c/n) 7550.

I juni 1940 ändrades typbeteckningen Trp 3 till Tp 3. Betraktat som transportflygplan har väl typen näppeligen låtit tala om sig så värst mycket, och tjänsteperioden blev också relativt kortvarig. I samband med ett landningshaveri den 8 juni 1942 fick flygplanet så omfattande strukturella skador, med bl a sprickor i vingbalken, att reparation ej ansågs vara motiverad. Flygplanet kasserades den 28 maj 1943.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!