Trp 1


Motor: Junkers L 5 (310 hk)
Besättning: 2 + 3
Längd: 9,60 m
Spännvidd: 14,80 m
Höjd: 3,20 m
Max startvikt: 1 850 kg
Toppfart: 173 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 3
Reg. nr: 1, 2, 3 (ambulansnr)
Förband: Boden, F 2, F 4

 

Junkers F 13

I maj 1928 anlände en nyinköpt Junkers F 13 till Boden. Flygplanet anskaffades av Röda Korset och var specialinrett för ambulanstransporter. Köpet skedde genom AB Flygindustri i Limhamn (Malmö) även om flygplanet var originaltillverkat vid Junkers i Tyskland. Ombyggnaden till ambulanstjänst skedde emellertid i Malmö och omfattade förutom intallation av bårar, medicinskåp, stolar för läkare och sjukvårdare modifiering av värme- och ventilationsanläggningen. På flygkroppens vänstra sida fanns en större dörr för i och urlastning. Allt efter årstid och basering kunde flygplanet förses med skid-, hjul- eller flottörställ.

Det första ambulansflygplanet flögs av flygvapnets personal och även service- och underhåll sköttes vid flygvapnets förband. Beteckningen var Trp 1 (senare ändrat till Tp 1) och på kroppen målades "ambulansnummer" 1. Trp 1 baserades först vid Boden fram till 1938 varefter det ombaserades till 4. Flygkåren (F 4). Flygplanet fanns i aktiv tjänst fram till totalhaveri den 4 januari 1946 vid Karatjaure varvid samtliga fem ombord omkom.

År 1929 anskaffades ytterligare en Junkers F 13 från AB Aerotransport (ABA). Flygplanet hade tidigare varit registrerat D-375 (Deutsche Luft Hansa AG), S-AWAA och eventuellt SE-WAA. Även detta flygplan fick beteckningen Trp 1 med "ambulansnummer" 2. Det fanns i aktiv tjänst vid 4. Flygkåren (F 4) Frösön fram till 1932.

En tredje Junkers F 13 inköptes begagnad från ABA 1929 och detta flygplan fick beteckningen Trp 1 med "ambulansnummer" 3 och baserades vid 2. flygkåren (F 2) Hägernäs. Tidigare hade flygplanet registreringen S-AUAA (ändrat till SE-AUA) när det tjänstgjorde inom ABA 1924-1929. Även detta exemplar drabbades av ett totalhaveri vid Dalarö den 13 april 1930 varvid en av de fem ombord drunknade när planet vid en tjänsteflygning drabbades av motorstörningar och tvingades nödlanda. Därvid slog flygplanet runt.

Efter hand ersattes Trp 1 (Tp 1) av Junkers W 33/34.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!