S 35E

 
Motor: RM 6C (5 765 kp)
Besättning: 1
Längd:
15,340 m
Spännvidd:
9,420 m
Höjd:
3,890 m
Max startvikt:
9 930 kg
Toppfart:
2 150 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 60
Reg. nr: 35901-35960
Förband: F 11, F 21


Saab 35E Draken

Våren 1960 påbörjades arbetet med en spaningsversion av Draken. Det första provflygplanet (35901) flög första gången den 27 juni 1963. Prototypen var en J 35D (nr 35278), som byggts om och försetts med ett nytt nosparti med plats för upp till fem fransktillverkade kameror av fabrikat Omera. Dessutom fanns två vertikalkameror i vingarna (i stället för 30 mm akan). Provflygplanet levererades aldrig till flottilj utan användes för olika försök och utprovning vid både Saab och försökscentralen (FC) fram till 1974 då det kasserades.

Totalt tillverkades och levererades 30 st S 35E under åren 1965-1966 vilka levererades till F 11 Nyköping och F 21 Luleå. Under åren 1966-1968 byggdes 29 st J 35D om till S 35E. Även dessa fördelades mellan F 11 och F 21. S 35E tjänstgjorde vid F 11 fram till flottiljens nedläggning 1979 och vid F 21 där de ersattes av SF/SH 37 år 1979. Fpl 35902-35931 var således originaltillverkade där de första tiotalet flygplan hade samma huvtyp som J 35D medan övriga i serien var försedda med en mer droppformad huv (samma som J 35F). De övriga planen 35901, 35932-35960 utgjordes samtliga av ombyggda J 35D, som därmed hade kvar den raka originalhuven.

Kamerautrustningen utgjordes av fem Omera monterade i nosen (en SKA 16B, en SKA 24B-57, två SKA 24B-120 samt en SKA 24-600) och i vingarna två SKA 24-600-kameror. För mörkerspaning kunde även en svenskkonstruerad kapsel med tre SKA 34-låghöjdskameror, IR-spaningsutrustning och blixtenheter medföras. Flygplanet var även försett med ett kamerasikte av fabrikat Jungner. För att ladda och serva kameror kunde hela noskonen, på inbyggda gejdrar, lätt skjutas framåt.

I samband med olika modifieringar under 1970-talet infördes även olika motmedelsystem. I apparat 15 ingick en motmedelskapsel, upphängd under vingen, radarstörsändare med antenner samt IR-facklor.

S 35E hade samma motor som J 35D och F (J) och var det första spaningsplan i flygvapnet som kunde uppträda i överljudsfart på låg höjd med upp till fyra fälltankar upphängda under kropp och vinge.

Ett par S 35E finns bevarade vid Flygvapenmuseum i Linköping och ytterligare några exemplar har placerats på andra museer i Sverige.

  

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!