S 6B

 
Motor: My VI (600 hk)
Besättning: 2
Längd: 9,50 m
Spännvidd: 15,30 m
Höjd: 3,50 m
Max startvikt: 2 270 kg
Toppfart: 227 km/h
Beväpning: 1 st ksp m/22
Antal i tjänst: 30 (S 6), 9 (S 6A), 10 (S 6B)
Reg. nr: 31-36, 331-335, 371-379, 390-399 (S 6) 351-359 (S 6A) 380-389 (S 6B)
Förband: F 1, F 3, F 4, F 5, F 7, FS



Fokker C.VD, E

Den flygkommission som tillsattes 1926 fick i uppdrag att studera olika flygplantyper inför en planerad anskaffning av jakt- och spaningsflygplan till det nya flygvapnet. En mängd olika alternativ studerades men till slut antogs en offert från Fokker gällande två Fokker C.V-D och två Fokker C.V-E. De levererades i januari 1928 och fick beteckningarna J 3 respektive S 6. Skillnaden bestod i att spännvidderna var 12,50 m respektive 15,30 m. I början av 1928 tecknades även kontrakt angående licenstillverkning vid flygvapnets egna verkstäder på Malmen (CFM). Samtidigt beställdes ytterligare fyra C.V-E från Holland. Även dessa fick beteckningen S 6. Även en serie på sex C.V-D levererades 1929 från Fokker och de fick beteckningen J 3A. Att Fokker C.V-D inte lämpade sig som jaktflygplan framstod klart och även om flygplanen till en början betecknades J 3 ändrades från 1931 detta till S 6.

Tillverkningen vid CFM kom så småningom igång och från 1929 fram till 1934 tillverkades sammanlagt trettiofem Fokker C.V på Malmen.

S 6 (C.V-E) hade Bristol Jupiter VI motor (450 hk) och var tillverkade hos Fokker ( 6 st) samt hos CFM ( 24 st). Av de svensktillverkade exemplaren färdigställdes sju ursprungligen som J 3B innan de ombetecknades till S 6.

S 6A (C.V-D) hade även Bristol Jupiter VI motor (450 hk) och var tillverkade hos Fokker ( 8 st) medan ett exemplar (359) var tillverkad hos CFM. Flygplanen betecknades först J 3 och J 3A innan de modifierades till spaningsflygplan med ny beteckning S 6A.

S 6B (C.V-E) tillverkades i tio exemplar vid CFM försedda med Nohab My VI motor (600 hk).

Fokker C.V hade en kropp av svetsad stålrörsstomme med klädsel i duk och aluminium. Vingstället bestod av en fribärande biplanscell uppbyggda med två balkar i furu och kryssfaner. Framkanterna var klädda i fanér och i övrigt med linneduk. Några exemplar av Fokker användes för prov med andra motorer. Sålunda provades både AS Jaguar och P&W Hornet.

Fokker S 6 användes i huvudsak som spaningsflygplan i samverkan med arméförband vid F 3 Malmen. Vid F 4 Frösön fanns även S 6 monterad på flottörställ. S 6 utnyttjades även som skol- och övningsplan samt för målbogsering. En S 6B (nr 386) finns bevarad vid Flygvapenmuseum i Linköping.
 

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!