Sk 15A


Motor: HM 504A-2 (105 hk)
Besättning:
2
Längd:
7,41 m
Spännvidd:
10,40 m
Höjd:
2,20 m
Max startvikt:
850 kg
Toppfart:
210 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
74 (+ 21)
Reg. nr:
5001-5074 (5075-5088)
Förband:
F 1, F 2, F 4, F 5, F 6, F 7, F 8, F 9, F 10, F 11, F 12, F 13, F 14, F 15, F 17, F 18, F 21



Klemm Kl 35B & D

Hans Klemm föddes 1885 i Stuttgart, Tyskland och började 1917 arbeta vid luftskeppsfabriken Zeppelin för att något senare biträda Ernst Heinkel vid Hansa Brandenburgischen Flugzeugwerke. Det första flygplan han själv konstruerade var det berömda sjöjaktplanet W 29. Efter anställning vid flera olika flygföretag och konstruktion av olika lätta enmotoriga monoplan konstruerade Klemm år 1935 ett nytt flygplan som fick beteckningen Klemm Kl 35. Flygplanet var i likhet med flera föregångare enmotorigt, lågvingat och försett med två öppna sittbrunnar placerade i tandem. Det nya flygplanet blev en stor framgång och tillverkades i stora serier både för civilt och militärt bruk med export till ett flertal länder.

I Sverige köpte Folke Simonsson 1936 ett flygplan av typen Klemm Kl 35A. Med detta flygplan tog Simonsson hem segern i den civila sportklassen vid de Nordiska Flygtävlingarna. Under åren 1939 och 1940 anskaffades ytterligare ett tjugotal Kl 35B och D till olika flygklubbar i Sverige.

I samband med krigsutbrottet 1939 tvingades Krigsflygskolan (F 5) att utöka sin verksamhet med Flygreservskolan förlagd till Eslöv. För att täcka det omedelbara behovet av ett modernt skolflygplan för grundläggande flygutbildning beställdes 74 Klemm Kl 35D från Tyskland. Dessa kunde levereras från oktober 1940 fram till augusti 1941. Kostnaden beräknades till två miljoner kronor. Under perioder 1939-1944 inhyrdes dessutom tjugotalet civila Kl 35 till flygvapnet. Dessa inhyrda exemplar betecknades Sk 15 och tilldelades nummer fr.o.m. 5075. De till flygvapnet inköpta flygplanen var av tre olika versioner. Sk 15A fanns i 64 exemplar och hade Hirth HM 504A-2 motor, öppna sittbrunnar och trebens hjulställ. Sk 15B fanns i fem exemplar som hade inklätt enbensställ, ökad bränslekapacitet samt täckt kabin. Sk 15C fanns även i fem exemplar och hade i likhet med B-versionen inklädda enbensställ men dessutom fästpunkter för flottörer.

Sk 15 var ett mycket omtyckt skolflygplan och när typen från 1948 ersattes av Sk 25 som skolflygplan typ I hamnade ett stort antal hos olika civila flygklubbar och andra ägare både i Sverige och utomlands.

Ett exemplar (SE-AIG) finns bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping. Just det flygplanet registrerades redan den 26 augusti 1939 och inhyrdes av flygvapnet i december 1939 fram till september 1940. Det tilldelades under denna period även FV-nummer 5075.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!