Motor: DH Gipsy Major (120-130 hk)
Besättning:
1
Längd:
6,18 m
Spännvidd:
8,00 m
Höjd:
2,00 m
Max startvikt:
625 kg
Toppfart:
250 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
10
Reg. nr:
811-820
Förband:
F 1, F 2, F 3, F 5, F 8, F 12, F 13



Provplanet

Sparmann S 1-A

År 1932 startade den österrikiske Phönixflygaren och ingenjören Edmund Sparmann en egen flygplanfabrik i mindre skala på Lilla Essingen i Stockholm, E. Sparmanns Flygplanverkstad. Konstruktionsarbetet påbörjades omedelbart och 1934 kunde företagets första konstruktion flygas första gången. Flygplanet gavs beteckningen S 1-A och var ett litet lågvingat, ensitsigt monoplan, avsett som övningsjakt-plan. Sparmannjagaren hade en luftkyld DH Gipsy Major-motor (130 hk). Flygplanet hade ingen beväpning men kunde förses med en kulsprutekamera för registrering av resultat under jaktstridsövning.

Övningsjagaren tillkom helt på initiativ av Sparmann och inom flygvapnet såg man från visst håll med ogillande på projektet. Efter en hård kamp som fördes upp på departementsnivå beställde den dåtida flygstyrelsen tre exemplar 1935. De fick militär beteckning P 1 (P = provflygplan). Under sommaren 1936 levererades de första P 1 och redan i december samma år beställdes ytterligare fyra exemplar.

Totalt tillverkade Sparmann elva S 1-A av vilka tio efter hand levererades till flygvapnet. Det elfte var den civilregistrerade prototypen (SE-ADX), som totalhavererade den 25 augusti 1935 i samband med flyguppvisning vid invigningen av flygplatsen i Jönköping. Föraren Fredrik Lambert-Meuller klarade sig undan äventyret med endast mindre skador. P 1 fanns i aktiv tjänst som övrigt flygplan för flygträning vid flera flottiljer fram till 1947 då det sista exemplaret kasserades. P 1 hade mycket goda flygegenskaper, och varken vid stallgränsen eller vid maximal dykhastighet fanns några tendenser till vibrationer. Hållfastheten motsvarade dåtidens högsta internationella krav. Skevrodren var försedda med aerodynamisk utbalansering, vilket medförde låga spakkrafter. P 1 var dessutom försedd med ställbar stabilisator. Denna finess visade sig redan på första prototypen vara helt överflödig varför de senare serieexemplaren saknade denna anordning.

Flygkroppen var tillverkad som en stomme i svetsade stålrör. Vingar, roder och stabilisator samt fenan var tillverkade av trä. Vingarna var klädda med björkfaner och rodren med fanér och linneväv. Hjul och stötdämpare var av brittisk tillverkning.

P 1 användes endast i obetydlig utsträckning som övningsjagare. Tack vare den långa aktionstiden (4,5 tim) nyttjades flygplantypen för sambandsflygningar långt in på 1940-talet och endast i någon mån för viss fortsatt flygträning (AFT). Vissa exemplar modifierades efter hand och försågs med täckt kabin. En P 1 finns i dag bevarad vid Flygvapenmuseum i Linköping.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!