Ö 6


Motor: Bristol Jupiter (425 hk)
Besättning:
2
Längd:
7,62 m
Spännvidd:
11,96 m
Höjd:
2,90 m
Max startvikt:
1 400 kg
Toppfart:
210 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
1
Reg. nr:
667
Förband:
F 1, F 3, FS


Bristol F. 2B Fighter

Att Bristol Fighter kom att flygas inom arméflyget officiellt från 1924 var helt styrt av den akuta motorfrågan. Flygplanet, populärt kallad Jupiter Fighter, införskaffades enbart för utvärdering av motorn. Bristol Jupiter var en niocylindrig luftkyld stjärnmotor som utvecklande 400 hk. De nio cylindrarna var uppdelade i tre sektioner, med tre cylindrar i varje sektion, matade från var sin förgasare. Jupitermotorn ansågs därmed vara mer lättstartad vid extremt kall väderlek än Armstrong Siddeleys motor av typen Jaguar. För en realistisk utvärdering och jämförande prov av Jaguar-motorn hade även anskaffats en AW Siskin Mk II. Det jämförande utprovningsprogrammet med de båda flygplanen och respektive motortyper genomfördes i Kiruna under den stränga vintern 1923-1924.

När det självständiga flygvapnet blev verklighet den 1 juli 1926 var Bristolmaskinen ett av de flygplan som utgjorde arvegods från arméns flygväsende. Flygvapnets och flygkårernas organisation var ännu ej fastställd, men så småningom överfördes flygplanet till F 1 Västerås. Härvid gavs flygplanet typbeteckningen Ö 6 med registreringsnummer 1300 (tidigare arménummer 4300). Då Ö 6 var vad man kan kalla ett udda flygplan kom det vid F 1 att brukas mycket sporadiskt, och då främst för allmän flygträning, eller för övningsflygning ävensom att det brukades som målflygplan. Ö 6 Bristol Fighter hade mycket goda flygegenskaper och var allmänt omtyckt av förarna.

I februari 1930 föreslogs att Ö 6 skulle kasseras men så blev det inte, och i april 1932 kom det att överföras till 3. flygkåren (F 3) där det nu fick nummer 3667. Även vid F 3 brukades flygplanet för uppgifter enligt ovan och var dessutom i olika perioder i tjänst vid stabens flygavdelning (SFA) på Barkarby.

Ö 6 avfördes officiellt ur flygvapnet den 16 mars 1934 på grund av förslitning och hade då en gångtid på 303 timmar och 33 minuter. Därefter kom det att användas som något av instruktionsobjekt för blivande mekaniker.

I början av år 1935 inköptes flygplanet av Hugo Fredrikzon, verksam vid Svensk Flygtjänst AB, som lät civilregistrera det som SE-AEE den 14 februari samma år. Den 30 oktober 1936 totalhavererar flygplanet strax utanför Göteborg och avförs slutligen ur civilregistret år 1937.

 

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!