Ö 1


Motor: Thulin A (90 hk)
Besättning:
1
Längd:
5,50 m
Spännvidd:
7,80 m
Höjd:
2,35 m
Max startvikt:
552 kg
Toppfart:
148 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
24
Reg. nr:
191, 041-059, 660-662
Förband:
F 3, F 5, FS


FVM/CFM Tummelisa

När det självständiga flygvapnet etablerades den 1 juli 1926 fanns totalt elva flygplan av typen Tummelisa kvar i tjänst. Av dessa kom sammanlagt nio att från hösten 1927 flygas vid flygskolkåren på Ljungbyhed (F 5) med nya registreringsnummer (041-059) medan det elfte (191) avskrevs i början av 1927 efter ett haveri på Malmen den 1 december 1926. Tummelisa hade utomordentligt goda flygegenskaper och lämpade sig väl för avancerad flygning. Den roterande Thulin-motorn gav en viss gyroverkan på det lilla flygplanet vilket krävde speciell uppmärksamhet hos föraren.

Flygplantypen var mycket omtyckt och efter flygvapnets tillkomst beställdes ytterligare en serie på tio flygplan vid CFM. Dessa levererades och godkändes under november och december 1928 med nummer 050-059. Så sent som våren 1933 monterades ytterligare tre exemplar genom utnyttjande av delar från havererade flygplan samt olika reservkomponenter. Dessa tre sista Tummelisa tilldelades F 3 (3660-3662).

När de sista flygplanen kasserades i februari 1935 hade Tummelisa funnits i tjänst under sammanlagt femton år och kan därmed betraktas som en av det tidiga militärflygets verkliga trotjänare med varierande flygtider på 150-387 timmar.

Bland de olika försök som gjordes med Ö 1 med nummer 547 (tidigare 047) kan nämnas att CFM 1931 provade en slots-anordning (fabrikat Handley-Page) monterad i övervingens framkant. En serie olika flygprov genomfördes på Malmen av sergant Helge Pihl och löjtnant Erik Ekman. Proven visade att anordningen inte gav önskade egenskaper hos Ö 1 och att vid olika spinnrörelser flygplanet drabbades av kraftiga skakningar och vibrationer. Försöken avslutades i december 1931.

Ett av de 1928 tillverkade flygplanen (3656) finns i dag bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping. Detta exemplar flögs vid flygvapnets 25-årsjubileum 1951 samt 1962 vid 50-årsfirandet av svenskt militärflygs tillkomst. Mikael Carlsson har in i minsta detalj återskapat en Tummelisa försedd med roterande originalmotor. Fygplanet flög första gången 1989 och har sedan dess uppvisningsflugit inför tiotusentals åskådare vid flygdagar runt om i Sverige och utomlands.

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!