Fpl 801


Motor:
RR Continental 0-200-A (100 hk)
Besättning:
2
Längd:
5,90 m
Spännvidd:
7,40 m
Höjd:
2,00 m
Max startvikt:
600 kg
Toppfart:
240 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
10
Reg. nr:
801-42 - 801-49, 801-51, 801-52
Förband:
F 5

 

Malmö Flygindustri MFI-9B Mili-trainer

MFI-9B var en direkt utveckling av MFI-9 Junior tillverkad vid Malmö Flygindustri. Junior utvecklades från BA-7, som konstruerades och tillverkades i USA av Björn Andreasson. BA-7 premiärflögs den 10 oktober 1958. Malmö Flygindustri tillverkade tre provflygplan, vilka följdes av en första serie på 25 flygplan.

Den 6 oktober 1963 flög den modifierade och utvecklade MFI-9B Mili-Trainer första gången. Flygplanet var konstruerat för militär skolflygning och kunde medföra olika beväpnings- och lastalternativ upphängt under vingarna. Ytterligare ett provflygplan tillverkades innan serietillverkningen startade.

I juli 1966 antog Flygförvaltningen ett erbjudande från MFI att få hyra tio MFI-9B för grundläggande flygutbildning vid Ljungbyhed innan den fortsatta flygutbildningen fortsatte med SK 60. Flygvapnet sökte vid denna tid en ersättare för Sk 50 Safir och här blev MFI-9B ett av tänkbara alternativ. De två första exemplaren anlände till Ljungbyhed i mitten av september 1966. Flygplanen var målade vita med röda vingspetsar och var försedda med kronmärken och koderna 01-10 målat i svart på stjärtfenan.

Meningen var att flygplanen skulle kunna övertas genom köp om proven vid F 5 utföll till belåtenhet. I annat fall skulle samtliga MFI-9B återgå till Malmö Flygindustri för vidare försäljning.

Under hösten 1967 stod det klart att flygvapnet inte skulle köpa MFI-9B utan i stället studerade man något större flygplan och bestämde sig slutligen för Beagle Bulldog (Sk 61). MFI-9B ansågs vara för trång i kabinen för att bereda lärare och elev tillräckligt utrymme. Trots flera modifieringsförsök kunde inte den tänkte kunden bevekas. Hösten 1967 hade de flesta Fpl 801 uppnått omkring 200 flygtimmar och de började återgå till Malmö Flygindustri. Flygplanen fick civila registreringar och ett av dessa (SE-EUK), som tidigare varit Fpl 801-42 vid Ljungbyhed, finns bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping. Fem exemplar tjänstgjorde i en militär frivilligstyrka i Biafra under ledning av C.G. von Rosen.


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!