Typ 54B



Motor: 2 st Lycoming TIO-540 (2 x 350 hk)
Besättning:
2 + 6-8
Längd:
10,56 m
Spännvidd:
12,40 m
Höjd:
3,96 m
Max startvikt:
3 175 kg
Toppfart:
436 km/h
Beväpning:
-
Antal i tjänst:
5
Reg. nr:
54200-54204
Förband:
Marinen (M 11, M 12, M 13)

 

Piper PA-31-350 Chieftain

Efter att PA-31 Navajo flugit första gången 1964 skedde en fortsatt utveckling av flygplantypen. Den 11 september 1972 presenterades PA-31-350 Chieftain, som var en förlängd version av Navajo. Flygkroppen var 61 cm längre och flygplanet hade 350 hk motroterande turboladdade motorer. Kabingolvet hade en förstärkt konstruktion avsedd att kunna bära tyngre last och utrustning.

Inom den svenska marinen föddes tanken att bedriva övning och utbildning av blivande förare till HKP 4 genom att förlägga instrumentflygträning till ett konventionellt tvåmotorigt flygplan. Efter studier av olika alternativ kunde tre PA-31 Chieftain hyras från en Göteborgsfirma 1989. Flygplantypen var redan väl känd och beprövad inom försvaret genom att PA-31 Navajo sedan 1985 användes för främst civil flygutbildning vid Trafikflygarhögskolan (TFHS) vid F 5 Ljungbyhed. De inhyrda Chieftain modifierades med nya instrument. Man beräknade att 20 flygtimmar per år och förare med HKP 4 kunde ersättas med 35 timmar med Chieftain. De tre flygplanen fördelades med ett exemplar vid vardera av marinens tre helikopterdivisioner. Följande år 1990, hyrdes ytterligare två Chieftain, som reserv när de övriga flygplanen befann sig på service. Under loppet av 1997 lät marinen hyresavtalet löpa ut och de sista exemplaren återlämnades. Därmed återgick den svenska marinen till att sköta förarutbildningen enbart med hjälp av befintliga helikoptrar.


PA-31-350 Chieftain inom Marinen var följande:

54200 (SE-KPL) hyrdes 1989 och återlämnades vid årsskiftet 1994-1995.
54201 (SE-KKT) användes vid 11. helikopterdivisionen baserad på Bromma.
54202 (SE-KKP) tillhörde 12. helikopterdivisionen baserad på Säve.
54203 (SE-KKS) tillhörde 13. helikopterdivisionen baserad på Kallinge.
54204 (SE-KPT) inhyrdes som reservflygplan men återgick efter ett par år till USA.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!