Thulin G


Motor: Benz 160 hk
Besättning: 2
Längd: 9,40 m
Spännvidd: 17,20 m
Höjd: 4,00 m
Max startvikt: 1 538 kg
Toppfart: 118 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 5
Reg. nr: 11-15 (G), 16, 17 (GA)
Förband: MFV Karlskrona, Vaxholm, Landskrona, Hägernäs, Göteborg

 

Thulin G

Genom pengar som skänkts genom Allmänna försvarsföreningen kunde fem Thulin G beställas. Flygplanen hade vätskekylda sexcylindriga Benz-motorer på 160 hk. Thulin G var tvåsitsigt och försett med flottörer. Flygplanen tillverkades vid AETA i Landskrona. Motorerna anskaffades från Tyskland samtidigt som möjligheten att tillverka motorer med högre effekt (160-300 hk) i Sverige (vid AETA och Vabis) undersöktes. Försvaret (armén och marinen) begärde statliga anslag för att kunna bekosta utveckling och anskaffning av nya motorer men sådana anslag beviljades inte. När den första Thulin G sjösattes den 10 juli 1917 i Landskrona hade den en tysktillverkad Benz originalmotor. Efter inledande prov med körning på vattnet gjordes en första provflygning följande dag. Fram till hösten kunde alla fem flygplanen levereras till marinflyget. Flygplanen deltog i neutralitetsvakten och användes för havsövervakning baserade vid olika marinflygbaser runt kusten. Två flygplan totalhavererade (1918 och 1920), ett plan totalförstördes vid den stora varvsbranden i Stockholm (augusti 1921) medan nr 13 och 15 båda avfördes i januari 1922 "efter lång och trogen tjänst". Thulin G nr 15 överlämnades till Statens sjöhistoriska samlingar och hamnade 1934 vid det under byggnad varande Tekniska museet i Stockholm. Det unika flygplanet överläts i december 1997 till Flygvapenmuseum (FVM) i Linköping.


Thulin GA

Thulin lyckades 1917 få köpa ett par 200 hk Curtiss-motorer. Han monterade dessa i Thulin GA, som var en något modifierad Thulin G. Flygplanen erbjöds marinflyget i december 1917 och formellt beställdes två flygplan våren 1918. Motorproblem, haveri och varvsbrand gjorde att planen försvann ur tjänst redan 1921. Thulin GA nr 16 fick på försök en 200 hk Benz-motor men totalhavererade och sjönk i Askrikefjärden under provflygning den 10 januari 1921. Nr 17 befann sig vid flottans varv i Stockholm när den förödande branden i augusti 1921 förstörde både flygplan och motor.

 

 

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!