JA 37


Motor: P&W/VFA JT 8D RM 8B (5 650 kp)
Besättning:
1
Längd:
16,40 m
Spännvidd:
10,60 m
Höjd:
5,90 m
Max startvikt:
17 000 kg
Toppfart:
2 570 km/h
Beväpning:
1 st 30 mm akan, 2 x RB 71, 4 x RB 24/74
Antal i tjänst:
149
Reg. nr:
37301-37449
Förband:
F 4, F 10, F 13, F 16, F 17, F 21

 

Saab 37 Jaktviggen

JA 37 är en speciell jaktversion med möjlighet att även utföra attackuppdrag. Denna version har en Volvo Flygmotor RM 8B framtagen ur P&W JT8D-22. Motorn utvecklar omkring 8 000 kp och 12 750 kp med efterbrännkammare. Ett första provplan försett med den nya motorn provflögs av Per Pellebergs den 27 september 1974. I utprovningsprogrammet ingick ombyggda AJ 37 provflygplan (37-2, -3, -5, -6 och -7) med beteckningen 37-21, -31, -51, -61 och -71. Dessutom tillverkades en nionde Viggenprototyp 37-8. Den första serietillverkade JA 37 (37301) flög första gången den 4 november 1977.

Totalt beställde flygvapnet 149 st JA 37 vilka började tillföras F 13 Norrköping 1979. Därefter har typen även levererats till F 17, F 21, F 4, F 16 och F 10. Tillverkningen avslutades i juni 1990 när det sista exemplaret överlämnades till F 16. Om resurser ställts till förfogande hade flygvapnet planer på att göra en tilläggsbeställning som skulle omfattat ytterligare ett 20-tal JA 37 under 1987.

Beväpningen för JA 37 utgörs av en fast monterad 30 mm Oerlikon-kanon under flygkroppen med 150 skott. Planet kan dessutom medföra två RB 71 (Sky Flash) och fyra RB 24 (Sidewinder). JA 37 har en avancerad elektronisk utrustning där Ericsson konstruerat och tillverkat jaktradarn typ PS-46/A. Centraldatorn är av typen Singer-Kearfott SKC-2037, som licenstillverkas av Saab med beteckningen CD 107. JA 37 är dessutom försedd med SA 07, som är en Saabkonstruerad avancerad styrautomat. Senare har även RB74 (Sidewinder 9L) integrerats i Viggensystemet.

Flera olika omfattande modidieringar har medfört att nya versionsbeteckningar införts. Sålunda förekommer även JA 37C och JA 37D.

I väntan på slutleverans av JAS 39 Gripen beslutades om en genomgripande modifiering (Mod D). Denna inleddes 1997 och omfattar flera ändringar av flygplanets olika dataprogram som alla syftar till bättre funktion och integrering med olika elektroniska motmedel (störpod U 95) samt möjlighet att använda AIM-120B (RB 99) AMRAAM robot. Sista flygningen skedde vid en avslutningsceremoni med två flygplan från F 21 Luleå 25 november 2005.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!