J 35F


Motor: RM 6C (5 650 kp)
Besättning:
1
Längd:
15,34 m
Spännvidd:
9,42 m
Höjd:
3,89 m
Max startvikt:
10 355 kg
Toppfart:
2 448 km/h
Beväpning:
1 st 30 mm akan, 2 x RB 27, 2 x RB 28
Antal i tjänst:
513 (alla versioner)
Reg. nr:
35001-35090 (J 35A), 35201-35273 (J 35B), 35274-35393 (J 35D), 35401-35630 (J 35F/J)
Förband:
F 1, F 3, F 4, F 10, F 12, F 13, F 16, F 17, F 18, F 21



Saab 35 Draken

Projekteringsarbetet med ett nytt jaktflygplan, som ersättning för den just då aktuella SAAB 29, påbörjades under hösten 1949. De första kraven gällde konstruktion av ett dagjaktplan som skulle kunna bekämpa fientliga bombplan som flög strax under M 1,0 (=ljudfart) på höjder mellan 10 och 18 km. Huvudkonstruktör för Fpl 1250 (Drakens projektbeteckning) var Erik Bratt vid SAAB. I början av 1952 beslutades att arbetet med Fpl 1250 skulle gå vidare.

För att få erfarenheter och testa den nya vingformen tillverkades ett litet provflygplan med beteckningen SAAB 210. Detta flög första gången den 21 januari 1952. SAAB 210 finns numer vid Flygvapenmuseum.

I april 1952 beställde KFF tre provflygplan av Fpl 35, som typen nu betecknades. På grund av sin vingform kallades planet Draken. Det första provplanet flög första gången den 25 oktober 1955.

Den 26 januari 1956 passerade Draken för första gången M 1,0 i stigning och utan påslagen ebk! KFF tecknade i augusti 1956 en första order på en serieversion som fick beteckningen J 35A och tillverkades i 90 exemplar. Tjugofem plan återgick senare till SAAB för ombyggnad till SK 35C (=tvåsitsig skolversion).

J 35B provflögs första gången den 29 november 1959 och fick en mer utvecklad radar- och siktesutrustning. I den utökade beväpningen ingick två kapslar med vardera 19 Bofors 75 mm jaktraketer. Totalt tillverkades 73 J 35B. Flygplanet användes av den berömda uppvisningsgruppen Acro Deltas vid F 18. J 35D flög som prototyp den 27 december 1960 försedd med en kraftigare motor. J 35D kunde flyga M 2,0 på hög höjd. Totalt tillverkades 120 J 35D och fanns i tjänst till 1985. J 35F tillverkades i 230 exemplar vilka tillfördes flygvapnets olika jaktförband som ersättning för tidigare Drakenversioner. Planen tjänstgjorde fram till 1986 då F 10 Ängelholm efter hand fick modifierade J 35F med beteckningen J 35J. Robotbeväpningen på J-versionen utgjordes av Rb 24J och dessutom kunde upp till fyra extratankar medföras. När Draken gjorde sin sista flygning vid F 10 den 18 januari 1999 hade totalt 513 exemplar av jaktversionerna levererats och 1 000 000 flygtimmar flugits sedan 1960! Se även S 35E och Sk 35C!

Vid Flygvapenmuseum i Linköping finns exemplar av samtliga Drakenversioner bevarade.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!