J 33


Motor: SFA RM 2A (2 270kp)
Besättning:
2 (ff + fnav)
Längd:
11,07 m
Spännvidd:
13,05 m
Höjd:
2,29 m
Max startvikt:
6 670 kg
Toppfart:
1 000 km/h
Beväpning:
4 x 20 mm akan
Antal i tjänst:
60
Reg. nr:
33001-33060
Förband:
F 1

 

De Havilland D.H. 112 Venom NF 2 Mk 51

Den 20 december 1952 mottog flygvapnet den första av totalt sextio beställda flygplan av typen De Havilland D.H. 112 Venom NF 2, med exportbeteckningen Mk 51. Resterande flygplan levererades från våren 1953 fram till sommaren 1954.

Venom, som i sina olika versioner var en utveckling av den tidigare Vampire, var försedd med den starkare D.H. Ghost-motorn och utvecklades först som ett ensitsigt jaktflygplan, men senare som ett tvåsitsigt nattjaktflygplan med beteckningen NF 2. Vid fortsatt utprovning i RAF:s regi visade sig nattjaktversionen NF 2 ha otillfredställande roll- och girtendenser. Problemet löstes genom att förse flygplanen med dorsal fin (ett modifierat stjärtsidplan) och modifierade skevroder. Royal Air Force (RAF) kunde först den 22 november 1953 ta den modifierade Venom NF 2a i bruk vid No 23 Squadron.

Det är då att märka att det svenska flygvapnet (som det första i världen) redan tagit flygplantypen i aktiv tjänst, efter hand som ersättning för J 30 Mosquito vid F 1 i Västerås.

Den första serien J 33 (33001-33030) var identiska med NF 2, vilket medförde restriktioner i operativt hänseende, och krävde modifieringar enligt samma mönster som inom RAF. Även kabinöverbyggnaden fick ett modifierat utförande för att underlätta nödutsprång. Ett flygplan (33014) totalhavererade för övrigt den 12 augusti 1953 vid Chester innan leverans. De påtvungna modifieringarna av J 33 skedde i två steg. Den första (utförd vid CVV i Västerås) innebar att J 33 försågs med dorsal fin och avtoppade fenor. Dessutom monterades spaningsradar typ PS-20/A (från J 30) och navigeringsradar PN-53/A (Babs).

Den andra modifieringen (även den vid CVV) inleddes den 1 mars 1955 och innebar en ombyggnad av kabinöverbyggnaden med en ny typ av huv samt införande av stallfenor i vingnosen, spaltvingar (slots) och införande av radarhöjdmätare av typ PH-10/A. Efter dessa modifieringar kunde flygvapnets J 33 jämställas med RAF:s nattjaktflygplan av typen NF 2a. Trots problem, bl.a. med nödvändiga modifieringar, skulle J 33 göra god tjänst som nattjaktflygplan fram till sommaren 1959 då J 33 succesivt ersattes av J 32B Lansen vid F 1. J 33 avfördes slutligen den 24 oktober 1960, då flygplantypen utgick ur flygvapnets organisation. Fyra flygplan (33015, 33022, 33025 och 33041) försåldes till Svensk Flygtjänst AB för att användas för målflygverksamhet. De fick då civil registrering SE-DCA, DCB, DCD och DCE. Ett av dessa flygplan (33025) har återställts som J 33 och finns bevarat vid Flygvapenmuseum på Malmen.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!