J 28B


Motor: SFA RM 1A (1 500 kp)
Besättning:
1
Längd:
9,27 m
Spännvidd:
11,59 m
Höjd:
1,88 m
Max startvikt:
4 800 kg
Toppfart:
900 km/h
Beväpning:
4 x 20 mm akan 8 x 14,5 cm arak
Antal i tjänst:
70 (28A) 310 (28B)
Reg. nr:
28001-28070 (A) 28101-28410 (B)
Förband:
F 13, F 8, F9, F18, F 10, F 4, F15, F 14, F 20, F11, F 21, F 5

 

De Havilland D.H. 100 Vampire (F.1/FB.5)

Erfarenheterna från andra världskriget; dels vad gäller luftförsvaret under "slaget om Storbritannien", dels den efterföljande allierade bomboffensiven mot den tyska hemorten, genererade kravet på en snabb upprustning och förstärkning av det svenska jaktflyget. Flygvapenchefen Bengt Nordenskiöld menade därvid samtidigt att: "Allt vårt jaktflyg måste vara reaktionsdrivet - annars har vi inget i luften att göra!"

För att förverkliga denna vision, och genom sina goda internationella kontakter, kunde flygvapnet redan den 23 januari 1946 teckna order om sjuttio brittiska De Havilland Vampire F.1 (Goblin II med effekten 1 360 kp), vilka levererades från juni 1946 till augusti 1947. Flygplanen som blev flygvapnets första reaflygplan gavs typbeteckningen J 28 (senare ändrat till J 28A) och tillfördes F 13 i Norrköping, som därmed blev vår första reaflottilj. När F 13 år 1952 tillfördes den svenska J 29, skulle J 28A överföras till F 3 Malmslätt, och slutligen till Flygkadettskolan F 20 i Uppsala. J 28A togs ur tjänst 1955.
Goda relationer innebar att Sverige och flygvapnet erbjöds att även köpa den utvecklade Vampire FB.5, ett kombinerat jakt- attackplan, som bl a hade en större inbyggd bränslekapacitet, och därtill kunde bära yttre beväpning i form av attackraketer. Totalt skulle 310 flygplan Vampire FB.5 (exportbeteckningen Mk 50) inköpas i fyra omgångar och levereras från maj 1949 till maj 1952. Flygplanet gavs i flygvapnet beteckningen J 28B, och kom i ordning att tillföras jaktflottiljerna F 8, F 9, F 18, F 10, F 4 och F 15. Som attackflygplan med beteckningen A 28B skulle flygplantypen också tillföras F 14 i Halmstad i väntan på A 32A Lansen. Spaningsflottiljen F 11 Nyköping och F 21 i Luleå skulle också tillföras ett mindre antal J 28B som övergångsflygplan i väntan på S 29C.

J 28B som var utrustad med en av SFA licenstillverkad DH Goblin III motor (RM 1A) med dragkraften 1 500 kp kom att avskrivas som jaktflygplan i första linjen år 1956, för att därefter placeras som ett avancerat jetskolflygplan vid F 5 i Ljungbyhed fram till år 1968. J 28B brukades även av flygstabens flygavdelning på Barkarby fram till 1967.

Flera J 28A och J 28B såldes via en civil agentur till Dominikanska republiken. J 28 Vampire är den flygplantyp i flygvapnet som flugits av flest flygförare, och det var oerhört lättfluget, med en omvittnat god roderharmoni och utmärkta flygegenskaper.

Såväl J 28A (28001) som J 28B (28311) finns bevarade vid Flygvapenmuseum i Linköping.


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!