J 21RA


Motor: DH Goblin 2 (RM 1) jetmotor (1 360 kp)
Besättning:
1
Längd:
10,559 m
Spännvidd:
11,373 m
Höjd:
2,90 m
Max startvikt:
4 300 kg
Toppfart:
800 km/h
Beväpning:
4 x 13,2 mm ksp 1 st 20 mm akan
Antal i tjänst:
30 (RA), 30 (RB)
Reg. nr:
21403-21462
Förband:
F 7, F 10, F 17



Saab 21R

SAAB 21 gav upphov till flera svårlösta problem, inte minst motorkylning sommartid. Under 1945 fortsatte därför studierna kring att ytterligare förbättra 21:an och höja prestanda. Våren 1945 studerades en 21B-version försedd med Rolls-Royce Griffon på 2 000 hk, som skulle ge en toppfart på 670 km/h. Mot slutet av 1945 avbröts alla projekt försedda med kolvmotorer och tankarna kring jetmotordrift trädde helt i förgrunden.

För att vinna erfarenhet då det gällde konstruktion och tillverkning av jetjaktplan beslutades under hösten 1945 att en jetdriven version av SAAB 21A skulle tillverkas. Fyra serieplan av typen J 21A-l togs ur tillverkningslinjen för konvertering till jetdrivning. Från Storbritannien inköptes ett antal DH Goblin 2 för installation i provplanen.

Mot ursprungligen beräknade 20 procent ändringar i grundkonstruktionen visade det sig att 50 procent fick ändras för att SAAB 21A skulle bli 21R (R = rea). Kroppen fick ändras kraftigt för att ge plats åt den nya Goblin-motorn med sidoplacerade luftintag och stjärtplanet måste höjas till fenspetsarna för att gå fritt från jetstrålen.

Den 10 mars 1947 var en historisk dag då SAABs första jetflygplan provflögs vid F 13 Bråvalla med provflygare Åke Sundén vid spakarna.

Flygvapnets första beställning omfattade 120 plan men ordern minskades efter hand till 64 (inklusive provflygplan). Beväpningen utgjordes av fyra 13,2 mm och en 20 mm akan. Vid behov kunde även en strömlinjeformad kapsel med ytterligare åtta kulsprutor medföras under kroppen.

J 21RA tillverkades i 30 exemplar förutom de fyra ovan nämnda provflygplanen. Leverans till flygvapnet skedde från augusti 1949 till augusti 1950. Motorn var en originaltillverkad DH Goblin 2 (RM 1).

J 21RB levererades i 30 exemplar under perioden juli 1950 till januari 1951. Motorn var tillverkad på licens av SFA med beteckningen RM 1A om 1 500 kp. Samtliga J 21R tillverkades vid fabrikerna i Linköping.

J 21R kom att tjänstgöra som attack- och jaktplan vid F 7, F 10 och F 17 fram till 1957 då typen ersatts av modernare SAAB-konstruktioner.

Genom att bygga om en av tre bevarad J 21A (21286) till en J 21R har även denna typ under 1998 kunnat tillföras Flygvapenmuseum i Linköping.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!