J 21A-1


Motor:
SFA/DB 605B radmotor (1 475 hk)
Besättning:
1
Längd:
10,45 m
Spännvidd:
11,60 m
Höjd:
4,00 m
Max startvikt:
4 150 kg
Toppfart:
640 km/h
Beväpning:
4 x 13,2 mm ksp 1 st 20 mm akan
Antal i tjänst:
54 (A-1), 124 (A-2), 119 (A-3)
Reg. nr:
21101-21402
Förband:
F 6, F 7, F 8, F 9, F 12, F 15



Saab 21A

Redan 1941 hade SAAB påbörjat projektarbetet kring ett nytt jaktplan, SAAB 21. SAAB 21 uppvisade i motsats till tidigare konstruktioner en mängd okonventionella tekniska lösningar. Motorn var placerad med skjutande propeller bakom förarkabinen. Dubbla stjärtbommar och nosställ kom planet att något påminna om Lockheed P-38 Lightning. Genom utformningen kunde beväpningen koncentreras i nosen.
Tre provflygplan tillverkades med nummer 21001, 21002 och 21003. Det tredje exemplaret utgjordes endast av flygkroppen och användes för utmattningsprov. Den 30 juli 1943 skedde så den första provflygningen. Premiären höll på att sluta med katastrof till följd av att startsträckan blev längre än väntat. Man hade valt en för stor klaffvinkel. Trots att landstället slog i ett staket i slutet av banan lyckades Claes Smith genomföra en lyckad landning på de återstående två hjulen.

SAAB 21 försågs, som ett av de första flygplan i världen, med katapultstol i såväl provflygplan som serieflygplan. Utprovningen av den SAAB-konstruerade räddningsutrustningen skedde från baksits i en SAAB 17.

J 21A tillverkades vid fabrikerna i Linköping och Trollhättan i 298 exemplar fram till 1948 innan SAAB tog steget in i jetåldern.

J 21A-l var den första serieversionen som tillverkades i 54 exemplar vilka levererades till flygvapnet från december 1945 till december 1946. Beväpningen utgjordes av fyra 13,2 mm akan samt en 20 mm kanon.

J 21A-2 tillverkades i två serier om vardera 62 plan vilka levererades till flygvapnet från juli 1946 fram till november 1947. J 21A-2 hade Boforstillverkade m/45 kanoner samt delvis modifierad instrumentering.

J 21A-3 tillverkades i 119 exemplar vilka levererades från maj 1947 till januari 1949. Denna version hade upphängningsanordningar för bomber och raketer. Dessutom kunde planet medföra extra bränsletankar så kallade vingspetstankar.

J 21A fanns i aktiv tjänst inom flygvapnet (F 6, F 7, F 9, F 12 och F 15) fram till 1953 då de sista exemplaren gick ur tjänst. En J 21A-3 (21364) finns vid Flygvapenmuseum i Linköping.

Som attackplan benämndes SAAB 21A-3 även B 21A-3 eller A 21A.


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!