J 9

Motor: P&W R-1830-45 (1 065 hk)
Besättning:
1 (+ 1 i bakkroppen)
Längd:
8,18 m
Spännvidd:
10,98 m
Höjd:
2,98 m
Max startvikt:
3 000 kg
Toppfart:
470 km/h
Beväpning:
2 x 13,2 mm akan 2 x 7,9 mm ksp
Antal i tjänst:
60
Reg. nr:
2101-2160
Förband:
F 8, F 9, (F 3, F 11, F 5, F 16/F20, FS



Seversky Republic EP-106

Våren 1939 sökte det svenska flygvapnet efter en modern ersättare till den då redan, som jaktflygplan, föråldrade J 8 Gladiator. Samtidigt framhävdes kravet på en förstärkning av jaktflyget mot bakgrund av den politiska oron i Europa. Därtill var Sverige helt hänvisat till utländska tillverkare av moderna krigsflygplan vid denna tid. I maj 1939 besökte den till USA invandrade ryske flygplankonstruktören Alexander Seversky Sverige och F 3, för att med ett civilregistrerat (NX2587) jaktplan av typen Seversky P-35 (USAAC:s beteckning) demonstrera sin konstruktion, vilket också öppnade upp för en första order på 15 flygplan den 29 juni samma år. En andra order om 45 flygplan tecknades därefter den 11 oktober, och slutligen en sista order om 60 flygplan den 5 januari 1940. De sista 60 flygplanen skulle aldrig komma att levereras till Sverige till följd av ett i USA lagstadgat embargo gällande export av krigsmateriel. De 60 först beställda flygplanen skulle dock komma att levereras, mestadels under mycket svåra betingelser. Via Trondheim i Norge kom de sexton första flygplanen, medan huvuddelen (efter samråd med England och Finland) kunde skeppas till den finska ishavshamnen i Petsamo, och därefter fraktas på isiga vintervägar med lastbilar de 70 milen till Haparanda. De fem första flygplanen levererades och godkändes den 12 december 1939, varefter resterande flygplan kom att levereras och godkännas under tiden februari till juli 1940. Flygplanen gavs i flygvapnet typbeteckningen J 9 och tillfördes samtliga F 8 i Barkarby där de succesivt kom att ersätta J 8 Gladiator.

De 60 flygplan som aldrig levererades (skickades till Filippinerna där de sattes in i strider med svenska nationalitetsbeteckningar) var avsedda för flygvapnets andra jaktflottilj F 9. I väntan på att utomlands finna alternativ för F 9 överfördes, förutom J 8, även en division J 9 till F 9 (1. div). Senare återgick dessa flygplan till F 8. I samband med krigsslutet kunde i juni 1945 ett antal J 9 överföras till F 11 och F 3 för att där brukas som spaningsflygplan med beteckningen "S 9". En spaningskamera kunde därvid installeras i mekanikerutrymmet i bakkroppen. Exponering skedde genom instigningsluckans stora plexiglasruta på höger sida. Som övrigt flygplan (i andra linjen), kom J 9 som övnings- eller sambandsflygplan slutligen också att tillföras F 5, F 16, F 20 samt Flygstabens flygavdelning på Barkarby. J 9 var det första jaktflygplanet i flygvapnet utrustat med automatkanoner ( 13,2 mm akan). De sista J 9:orna avfördes när flygplantypen utgick den 27 september 1952. Ett av dessa (2126) stod i många år undangömt på F 9 men restaurerades 1965, för att slutligt överlämnas som gåva till US Air Force Museum i juli 1971.

Ett flygplan J 9 (2534) finns bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping.


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!