Macchi M.7


Motor:
Isotta Fraschini (250 hk)
Besättning: 1
Längd: 8,10 m
Spännvidd: 9,95 m
Höjd: 2,95 m
Max startvikt: 1 080 kg
Toppfart: 220 km/h
Beväpning: 2 st 8 mm ksp
Antal i tjänst: 4
Reg. nr: 941, 943, 945, 951
Förband: Roxen, Boden

 

 

Macchi M.7

År 1912 grundades Società Anonima Nieuport Macchi och det första flygplanet, "Parasolen", lämnade fabriken året efter. Macchifabriken har därefter konstruerat och tillverkat ett stort antal olika flygplantyper. Företaget specialiserade sig tidigt på flygbåtar och sjöflygplan. Bland de första tävlingsflygplanen mäktes Macchi M.7 som var en dubbeldäckad flygbåt försedd med en 250 hk Isotta Fraschini V6-motor. Med detta flygplan hemförde löjtnanten Giovanni de Briganti år 1921 den eftertraktade Schneider-trofén. Den uppmätta rekordhastigheten var 287 km/h.

Macchi M.7 var en direkt utveckling av M.5 och användes som beväpnade jaktflygbåtar inom det italienska försvaret.

Kring årsskiftet 1917-1918 började det svenska arméflyget att undersöka olika möjligheter att konstruera ett effektivt jaktflygplan. Samtliga svenska arméflygplan flög utan någon fast beväpning monterad. Möjligen kunde en rörlig kulspruta finnas monterad i spanarutrymmet i tvåsitsiga flygplan. De första försöken med ett helsvenskt jaktflygplan inleddes med SW 15 men blev inte direkt framgångsrika förrän konstruktion och tillverkning av J 23 år 1923. Den österrikiska Phönixjagaren kom i aktiv tjänst 1920 och hade fast monterade kulsprutor i nosen där eldgivningen skedde synkroniserat med propellerrörelsen. Marinens flygväsende hade som gåva från italienska staten mottagit en Macchi M.8 samt en Savoia S.13. Inom arméflyget fann man jaktflygbåtarna intressanta eftersom man insåg att alla Sveriges insjöar borde kunna utgöra naturlig bas för ett sjöbaserat jaktflyg, som oväntat skulle kunna dyka upp och bekämpa eventuella fientliga inkräktare.

I juli 1921 levererades fyra Macchi M.7 ursprungligen avsedda att utgöra en jaktgrupp som vid mobilisering skulle baseras vid Bodens fästning. Nu baserades de och flögs relativt flitigt på sjön Roxen invid Bergs slussar. Vissa reparationer och förstärkningsarbeten genomfördes vid FVM. Det sista exemplaret kasserades inte förrän 1927 och placerades då vid de flyghistoriska samlingarna på Malmen. Numer är Macchi M.7 (nr 945) utställd vid Flygvapenmuseum i Linköping.

 


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!