FVM Tummelisa

 


Motor: Thulin A (90 hk)
Besättning: 1
Längd: 5,47 m
Spännvidd: 7,80 m
Höjd: 2,34 m
Max startvikt: 552 kg
Toppfart: 146 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 16
Reg. nr: 033, 039, 081, 083, 085, 087, 189, 191, 193, 195, 197, 199, 1101, 1103, 1105, (1107)
Förband: Malmen



FVM Tummelisa

I samband med Thulinfabrikens likvidation 1919, anskaffade arméflygets förste chef, Ernst Fogman, ett antal Thulin A-motorer till ett mycket förmånligt pris. Under sin vistelse i Paris funderade pionjärflygaren Gösta von Porat kring lämplig användning av motorerna. Eftersom motorstyrkan på 90 hk var relativt blygsam var ett mindre ensitsigt övningsplan ett alternativ som föreföll lämpligast. Det skulle utgöra ett värdefullt komplement till det tvåsitsiga skolflygplanet av Albatros-typ, som även var försett med dubbelkommando.

När von Porat återvände till Sverige och Malmen lämnade han sina första skisser och funderingar till flygingenjören Henry Kjellson vid Flygkompaniets Verkstäder på Malmen (FVM). Kjellson slutförde von Porats skisser och tankar och omvandlade dessa i en ensistig dubbeldäckad konstruktion uppbyggd kring Thulin-motorn av typ A. Enligt uppgift var det första exemplaret klart för provflygning i juni 1920. Efter att Gustaf von Segebaden utfört flera rullprov startade von Porat den 28 juni för en första provflygning. Flygplanet var av konventionell konstruktion i trä och duk och visade sig ha utomordentligt goda flygegenskaper. En första serie på sex plan levererades fram till början av 1921 varefter ytterligare en serie på tio flygplan levererades fram till 1922. Troligen användes det sist tillverkade exemplaret som reservdelsplan. Konstruktörerna hade döpt sitt flygplan till "Tummeliten" vilket snart även blev "Tummelisa" eller bara "Lisa". Flygplanet krävde ett känsligt handhavande och motorns konstant höga varvtal på tomgång motverkades av att föraren vid körning på marken och i samband med landning kuperade (=bröt tändningen) med korta mellanrum.

När det självständiga flygvapnet bildades från 1 juli 1926 överfördes elva exemplar med beteckningen Ö 1.

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!