Bréguet 14 A.2
 

  

Motor: Renault (300 hk)
Besättning: 2
Längd:
8,86 m
Spännvidd:
14,40 m
Höjd:
3,50 m
Max startvikt:
1 900 kg
Toppfart:
165 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 1
Reg. nr: 9100
Förband: Malmen

 

 

Bréguet 14 A.2

I samband med en långflygning med det franska bomb- och spaningsplanet Bréguet 14 1919 tvingades flygplanet nödlanda på en åker vid Enköping. Förare vid tillfället var en dansk pilot i fransk tjänst och målet för flygningen var Finland.

Efter det snöpliga slutet på flygningen skänktes planet i juli 1919 till flygkompaniet och fördes till Malmen där det fick nummer 9100. Vid en auktion 1923 ropades flygplanet in av löjtnant Nils Söderberg för 1 000 kronor. Det fick civil registrering S-AIAA och deltog med Söderberg som förare i internationella flygtävlingarna i samband med luftfartsutställningen ILUG 1923. I ankomsttävlan segrade Söderberg och tog hem en total prissumma på 14 000 kronor. Efter tävlingen hamnade Bréguet-planet åter på Malmen där det fick bestå med reservdelar till ambulansflygplanet S-ASAA. Efter ett haveri med flygambulansen togs bl.a. motorn till S-ASAA.


Första ambulansflygplanet
Prins Carl inköpte 1923 ett land- och sjöflygplan av typen Bréguet 14 T bis, som ombyggdes i Frankrike för att kunna brukas för ambulanstransporter. Flygplanet skänktes till Röda Korset och flögs första gången i Sverige den 26 januari 1924 med registreringen S-ASAA. Förare var kapten Ferdinand Cornelius, som blev Sveriges förste ambulansflygare. Under juni 1924 kom flygambulansen i aktiv tjänst med basering i Boden. Sommartid användes flottör- alternativt hjulställ medan flygplanet vintertid försågs med skidställ. Flygplanet fanns i aktiv tjänst fram till 1926 då det efter 100-talet genomförda ambulansflygningar ersattes av flygvapnets modernare Trp 1 (Junkers F 13).

Bréguet 14 var en ovanligt robust konstruktion. Kroppen var nästan helt utförd i dukklädd aluminiumstomme. Även i vingarna ingick balkar i aluminium. Flygplanet var dubbeldäckat med något negativ staffling (undervingen något framför övervingen) och en liten bakåtsvepning. Landstället var av kraftig konstruktion för att tåla hårda landningar på ojämna fält med hjul eller skidor samt med monterade flottörer i relativt kraftig sjö.

 

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!