AEG G.V

 

 

Motor: 2 st Mercedes (2 x 260 hk)
Besättning: 3
Längd: 10,80 m
Spännvidd: 27,30 m
Höjd: 4,50 m
Max startvikt: 4 800 kg
Toppfart: 145 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 6
Reg. nr: 8502, 9504, 9506, 9508, 9510, 9512
Förband: Malmen



AEG G.V

Ett första köp av tyska militära flygplan ägde rum i slutet av 1918. I november leveransflögs en AEG G.V av Deutsche Luftreederei (DLR) till Eksjö. Flygplanet var ett dubbeldäckat tvåmotorigt modernt bombplan utrustat med två Mercedes på vardera 260 hk. Formellt angavs att det var fråga om en demonstrationsflygning för DLR:s räkning. Som passagerare medföljde den svenske militärattachén i Berlin.

Ett beslut om inköp av flygplanet fattades redan i början av december 1918 och ytterligare fem flygplan av samma typ beställdes den 27 december 1918. Enligt skrivelse den 29 november 1918 från AEG (Berlin) bekräftas beställning av sex AEG Grossflugzeuge Typ G V med vardera två 260 hk Merceades-motorer till ett pris av 110 000 Mark per flygplan. Planen levereras utan vapen-, bomb-, siktes- och radioutrustning. Flygplanen leveransflygs från Berlin till Skåne. Leverans av sista flygplanet bestämdes till den 31 mars 1919.

Enligt skrivelse till Generaltullstyrelsen hade ett flygplan landat vid Eksjö den 23 november 1918 och för detta begärdes tullfri införsel.

Leveranserna drog ut på tiden och sista planet levererades inte förrän i september 1919. Några flygplan drabbades dessutom av haverier i samband med leveranserna och fick ersättas av nya leveranser. Nr 8500 var reserverat för ett exemplar som emellertid den 28 mars 1919 totalhavererade i Tyskland under leveransflygning, varvid tre man omkom. Nr 8502 och 9504 deltog båda i samma leveransomgång men tvingades nödlanda i Danmark den 28 mars 1919 till följd av dåligt väder. Dessa exemplar anlände till Kristianstad den 2 april 1919. Inom arméflyget angavs AEG-bombarna som tvåmotoriga spaningsflygplan och flögs mycket sparsamt. Ett par skadades dessutom vid haverier redan 1919 och samtliga avskrevs eller kasserades fram till april 1922.

Motorerna användes därefter vid tillverkningen av FVM S 18.

 

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!