FVM Triplanet

 


Motor: Thulin A (90 hk)^
Besättning: 2
Längd: 6,50 m
Spännvidd: 9,00 m
Höjd: 2,96 m
Max startvikt: 990 kg
Toppfart: 150 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 1
Reg. nr: 831
Förband: Malmen

 

Triplanet

Arméflygets första egna flygverkstad började byggas upp på Malmen 1913. Förste chef vid Flygkompaniets Verkstad Malmen (FVM) var kapten Peter Koch. Verkstadens första uppgift var att sköta reparation och underhåll av flygkompaniets brokiga flygmateriel. Haverier var i flygets barndom både många och omfattande. Sedan tillkom reparation, underhåll och nytillverkning av flygplan vid Nordiska Aviatik Bolaget (NAB), AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik (AETA) samt Södertälje Werkstäder (SW).

År 1917 hade verksamheten vid FVM utökats i en omfattning som även tillät egen produktion av flygplan. Ansvarig för konstruktionsarbetet var först ingenjören Henry Kjellson och senare även fil.dr. Ivar Malmer. Bland de produkter som tillverkades vid FVM märks licenstillverkning och kopiering av de österrikiska typerna Phönix D.III och Phönix C.I Dront. Dessutom tillverkades övningsplanet Tummeliten, spaningsplanet S 18, Albatros-flygplan och spaningsplanet S 21. Sammanlagt tillverkades ett dussintal olika flygplantyper vid FVM.

Genom att använda kroppen från en kasserad Thulin L konstruerade Kjellson tillsammans med von Porat "Triplanet", som sålunda var det enda svenska militära flygplan med tre vingar. Motorn var en roterande 90 hk Thulin A stjärnmotor och flygplanet hade dubbelkommando för att utnyttjas för flygutbildning. Vingkonfigurationen var annars vanlig bland de krigförande i första världskriget.

Flygplanet var färdigt för provflygning hösten 1918. Den 18 september 1918 flög löjtnant Nils Rodéhn första gången med Triplanet. Ännu ett antal flygningar kunde genomföras innan löjtnant Gösta D:son Carlsson med flygeleven löjtnant Folke Söderlindh den 12 april 1919 totalhavererade med Triplanet. Båda ombord omkom när flygplanet råkade i spinn från 200 m höjd. Haveriorsaken var felmanöver där en för brant sväng på låg höjd genomförts så att flygplanet vek sig och gick i spiral till marken.

Efter haveriet avskrevs planerna på ytterligare tillverkning av Triplanet och i stället tillverkades den ensitsiga "Tummeliten" som övningsplan.

Triplanet var tillverkat i träkonstruktion med fanerklädd kropp och dukklädda vingar. Vingarna hade fyra genomgående stöttor och övre och mellersta vingarna hade skevningsroder. Hjulstället hade placerats långt fram för att motverka tendens till rundslagning vid start och landning.


Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!