SW 15
 



Motor: Vabis (110 hk)
Besättning: 1
Längd: 5,90 m
Spännvidd: 8,26 m
Höjd: 2,50 m
Max startvikt: 640 kg
Toppfart: 125 km/h
Beväpning: 2 st fasta ksp
Antal i tjänst: 3
Reg. nr: (825, 827, 829)
Förband: Malmen


SW 15, "Lotterijagaren"

Södertälje Werkstäder (SW) och dess aviatikavdelning, som startats 1913, följde noga den flygtekniska utvecklingen under det pågående första världskriget. I samarbete med flygkompaniet påbörjades utvecklingen av ett helsvenskt jaktplan. Som motor användes den Vabistillverkade 100 hk sexcylindriga radmotorn. Motorn var en kopia av den tyska Mercedes D I och tillverkades i en mindre serie vid Scania-Vabis i Södertälje, framför allt avsedda för den pågående tillverkningen av Albatros-flygplan bl.a. vid Södertälje Werkstäder (SW 20). Carl Cederström, som var chef för aviatikavdelningen vid SW, hade tidigt förberett en övergång från tillverkning av föråldrade konstruktioner (Farman HF 22 och 23) till modernare typer. Han hade via en svensk ingenjör, verksam inom den tyska flygindustrin, lyckats skaffa konstruktionsritningar till ett jakt- och ett spaningsplan, som båda var biplan med vätskekylda radmotorer. År 1916 efterträddes Cederström av Gösta von Porat och samtidigt anställdes Henry Kjellson som konstruktör. De tidigare anskaffade ritningsutkasten övertogs nu och började bearbetas. Redan under första delen av 1916 hade SW fått fram en första prototyp till ett nytt jaktplan som fick beteckningen SW 15. Motoreffekten var dock med 100 hk i internationell jämförelse i sämsta laget. Resultatet blev ett litet lätt flygplan med svetsad stålrörsstomme med en tomvikt på 500 kg. Vingstället var kraftigt stafflat (övervingen förskjuten framför undervingen) med skevroder i övervingen. Kroppen var kring motor och nosparti klädd med aluminiumplåt och fanér och i övrigt duk målad med aluminiumfärg.

När prototypen flög på Malmen den 18 juni 1917 med Bertil de Maré som förare slog flygplanet runt vid landningen och föraren omkom. Haveriet berodde på konstruktionsfel där hjulstället var placerat för långt bak och stjärtpartiet utgjordes av fena och stabilisator utan separat höjdroder. Flygplanet (nr 825) kunde repareras och kom efter ombyggnad åter i tjänst och avskrevs inte förrän i december 1921. Två ytterligare exemplar tillverkades och skänktes av Svenska kvinnors försvarsförbund till flygkompaniet (nr 827 och 829) där de fanns fram till avskrivning i december 1921. Under åren 191?1918 genomfördes försök med en fast monterad kulspruta av typen Schwarzlose med en svenskkonstruerad synkroniseringsanordning. Anordningen var dock inte pålitlig och vid skjutförsök på marken inträffade flera missöden med skadad propeller. SW 15 kallades även "Lotterijagaren" eftersom flygplanet utgjorde högsta vinsten i flyglotteriet anordnat av Svenska Aeronautiska Sällskapet.

 


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!