Thulin K
 

 

Motor: Thulin A (90 hk)
Besättning: 1
Längd: 6,50 m
Spännvidd:
9,10 m
Höjd:
2,55 m
Max startvikt:
522 kg
Toppfart:
150 km/h
Beväpning: 2 st fasta ksp
Antal i tjänst: 2
Reg. nr: (21, 23)
Förband: Malmen

 

Thulin K

År 1917 tillverkade Thulin en modifierad version av Morane "Le Vengeur" försedd med en roterande 90 hk Thulin A motor. Det nya flygplanet fick beteckningen Thulin K och totalt tillverkade AETA 18 exemplar av vilka 15 såldes till det nederländska marinflyget.

Det först tillverkade exemplaret av Thulin K skänktes till flygkompaniet på Malmen av Skånes kvinnor i mars 1917. Avsikten var att flygplanet skulle provas med fast beväpning i form av två 8 mm kulsprutor monterade på nosens ovansida. När vapnen avlossades sköt de genom propellerfältet och skottföljden måste då synkroniseras med propellerrörelsen så att inte propellerbladen skadades. Tidigare hade flera av de första militärflygplanen haft motorer med skjutande propeller där både rörliga och fast monterade vapen hade fritt skottfält framåt. Den som först konstruerade en väl fungerande synkroniseringsanordning för eldgivning genom propellerfältet var den hollandsfödde flygplansfabrikanten Antony Fokker. Han lät konstruera en mekanisk anordning kopplad till motorns rotationsrörelse, som påverkade vapnens avfyring så att denna endast kunde ske när propellerblad inte var i vägen. Det var denna konstruktion som nu provades i Thulin K och senare även i andra av arméflygets typer. Modifiering med montering av vapen ägde rum vid Flygkompaniets Verkstäder Malmen (FVM). Därmed kan sägas att den första grunden till ett svenskt jaktflyg lagts.

Den första Thulin K följdes även 1917 av ytterligare ett exemplar som denna gång inköptes för medel som skänkts av Smålands kvinnor.

Löjtnant Nils Rodéhn var den arméflygare som flög Thulin K oftast. Han lyckades även göra slut på båda flygplanen. Den 15 oktober 1918 havererade han på Malmen med den andra Thulin K efter ett motorstopp. Flygplanet kasserades. Den 23 mars 1919 flög han den första Thulin K och vid landning i Skövde på ett ojämt fält skadades planet så svårt att det fick kasseras. Rodéhn omkom därefter den 5 februari 1920 när han havererade med en Albatros invid Malmen.

Thulin K var annars ett flygplan som även disponerades och flögs av Enoch Thulin personligen. Det var det tredje tillverkade exemplaret. Den 14 maj 1919 under en kvällsflygning omkom Thulin när hans flygplan omedelbart efter start av okänd anledning störtade till marken. Thulin blev därmed den 21:e svenske flygare som omkom i Sverige.


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!