SW 20

 


Motor: Mercedes (110 hk)
Besättning: 2
Längd: 7,77 m
Spännvidd:

13,00 m
Höjd: 3,30 m
Max startvikt: 1 050 kg
Toppfart: 112 km/h
Beväpning: 1 st rörlig ksp
Antal i tjänst: 42
Reg. nr: (6, 16, 18, 20, 22, 24, 28, 34, 46, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 66, 68, 78, 114, 118, 130, 132, 134, 136, 138, 140, 142, 144, 146, 148, 150, 152, 154, 156, 158, 160, 162) De angivna numren föregicks av en årtalssiffra t.ex. 7 = 1917, 8 = 19
Förband: Malmen



Albatros B.IIa, SW 12, SAF 3, SW 20, NAB 9, FVM-tross

En tysk militärflygare Lothar Wieland befann sig 1914 i Sverige för demonstration av en Albatros B.IIa. Flygplanet var dubbeldäckat, enmotorigt och tvåsitsigt avsett för spaning och grundläggande flygutbildning. I samband med landning invid Gärdet i Stockholm slog flygplanet runt och bl.a. skadades propellern och hjulstället. Samtidigt som reparationsarbetet pågick vid Svenska Aeroplanfabriken utbröt det första väldskriget. Flygplanet flögs nu efter reparation till Malmen där det blev nr 6 i arméflyget. Albatros-planet fick utgöra förlaga för en omfattande kopiering och tillverkning vid flera olika fabriker och verkstäder i Sverige.

SW 12: I mars 1915 bestämdes att Albatros skulle vara standardtyp för grundläggande flygutbildning inom arméflyget. Samtidigt som Fjällbäck fick betställning på två SAF 3 beställdes även fyra SW 12 hos Södertälje Werkstäder. De fick nummer 16, 18, 20 och 22.

SW 20: Ett femte modifierat exemplar levererades i juli 1916 försett med en svensktillverkad 100 hk Vabis-motor. Detta utgjorde första exemplaret i en serie på fem Albatros försedda med Vabis-motorer som fick arménummer 34, 746, 750, 752, 754.

SAF 3: Svenska Aeroplanfabriken (SAF) tillverkade två exemplar av Albatros som levererades våren 1916. De fick arménummer 24 och 28. Arméflyget hade lyckats köpa in sex 100 hk Mercedes-motorer vilka nu användes för i Sverige kopierade och tillverkade Albatros.

NAB 9: Hösten 1916 beställde flygkompaniet fyra Albatros-kopior försedda med Vabis-motorer hos Nordiska Aviatikbolaget (NAB). De levererades 1917 och fick då nummer 756, 758, 760 och 762. Under 1919 levererades ytterligare en Albatros (854) som ersättning för 754 som via NAB tidigare sålts till Finland.

FVM: Flygkompaniets egna verkstäder på Malmen (FVM) blev snart den störste tillverkaren av Albatroskopior. Två olika motortyper användes. I samband med krigsslutet lyckades flygkompaniet köpa in ett antal 120 hk och 160 hk Mercedesmotorer. Dessa användes för Albatroskopiorna som kallades "120-tross" respektive "160-tross". Totalt tillverkades 25 exemplar varav 12 var försedda med 160 hk motorer. Tillverkningen av Albatros vid Malmen pågick fram till sommaren 1925. En av dessa, försedd med 120 hk motor, finns i dag bevarad vid Flygvapenmuseum i Linköping.

 


 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!