B 18B

 


Motor: 2 st SFA DB 605B (2 x 1 475 hk)
Besättning: 3
Längd:
13,23 m
Spännvidd:
17,04 m
Höjd:
4,35 m
Max startvikt:
8 793 kg
Toppfart: 570 km/h
Beväpning: 2 st 13 mm akan 1 400 kg bomber
Antal i tjänst: 62 (A), 120 (B)
Reg. nr: 18002, 18101-18162 (A) 18001, 1818163, 18165-18282 (B)
Förband: F 1, F 7, F 11, F 14, F 17, F 21

 

Saab 18A, B

Redan 1939 gjordes de första utkasten till ett tvåmotorigt bomb- och fjärrspaningsplan med projektbeteckningen L-11. Ursprungligen skulle planet förses med infällbart nosställ men under ledning av Frid Wänström, Bror Bjurströmer och A.J. Andersson erhöll projektet sin slutliga form och betecknades Saab 18.

Flygvapnet beställde två provplan med beteckningen P 8 1939-1940. De första provplanen var försedda med TWC-3 (original) motorer. Den första provflygningen med 18001 ägde rum den 19 juni 1942. Kopieringsarbetet med TWC-3 pågick vid SFA, men de första svensktillverkade motorerna kunde inte levereras förrän under våren 1944. Från Tyskland anskaffades en tillverkningslicens för DB 605 och 1943 levererades även ett 70-tal originalmotorer inklusive propellrar och omställningsmekanism.

Det första provplanet modifierades med DB 605-motorer och den första provflygningen med dessa motorer ägde rum den 10 juni 1944. Parallellt med kopieringen av TWC-3 påbörjade SFA i Trollhättan licenstillverkningen av DB 605. Trots svåra tillverkningsproblem kunde SFA 1946-1948 leverera 800 motorer av typen DB 605.

Den 31 juli 1942 fick Saab en första seriebeställning på 62 plan. Dessa var försedda med STWC-3 och fick beteckningen B 18A i flygvapnet. Leverans till F l Västerås skedde från mars 1944 fram till december 1945. B 18A byggdes senare om och försågs med spaningskameror samt en spaningsradar, monterad i en gondol under nosen. S 18A fanns i tjänst vid 11 och F 21.

Totalt tillverkades 119 plan av typen B 18B (exklusive provflygplanet 18002). De levererades till flygvapnet från oktober 1945 fram till februari 1949. De första exemplaren var försedda med original DB 605 medan de senare exemplaren fick den SFA-tillverkade motorn. Även det första provplanet 18001 levererades till flygvapnet som B 18B.

B 18B försågs med det Saabkonstruerade dykbombsiktet Saab BT3 (m/42) och försett med attackraketer under vingar och nos kom planet att innebära en kraftig förstärkning av det svenska invasionsförsvaret.

B 18B fanns i aktiv tjänst vid F 7 och F 14. En tidigare havererad B 18B bärgades ur vattnet vid Härnösand och har sedan renoverats och iordningsställts för Flygvapenmuseet i Linköping.



Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!