B6

 
Motor: P & W R-1830-45 (1 065 hk)
Besättning: 2
Längd: 8,44 m
Spännvidd: 12,50 m
Höjd: 2,98 m
Max startvikt: 3 390 kg
Toppfart: 475 km/h
Beväpning: 3 st 8 mm ksp
Antal i tjänst: 2
Reg. Nr: 7203, 7204
Förband: F 6, F 8/FS


Republic 2PA – Model 204 A Guardsman

Samtidigt som Flygförvaltningen i USA placerade sin order om 120 flygplan av typen Seversky Republic EP-106 (J 9) tecknade man samtidigt order hos samma tillverkare på 52 flygplan av den tvåsitsiga varianten 2PA Guardsman. Avsikten var att först och främst utrusta den lätta bombflottiljen F 6 i Karlsborg med denna typ. Flygvapnet reserverade typbeteckningen B 6 med tillhörande nummerserie 7201-7252.

Flygplanen skulle levereras i två omgångar om 24 respektive 28 flygplan innan året 1940 var till ända. De två första enligt produktionslistan med nummer 7203 och 7204, kom till Sverige i augusti 1940. De monterades vid CVM och godkändes den 20 augusti detta år. Det i juli antagna, men först den 10 oktober 1940 lagfästa, embargot beträffande export av krigsmateriel från USA, stoppade därefter alla vidare leveranser.

De två levererade B 6 tillfördes emellertid F 6 där 7203 fick koden 16 (2. div) och 7204 fick koden 46 markerande stabsgruppsflygplan.

Flygplanen var utrustade med en 14-cylindrig luftkyld stjärnmotor av typen Pratt & Whitney TWC-3 (1 065 hk).

Beväpningen utgjordes av två fast monterade (ovan motorinstallationen) 8 mm ksp, samt en i baksits rörlig 8 mm ksp. Även om flygplanen ursprungligen var avsedda som lätta bombplan försågs de aldrig med bombställ med därtill hörande utrustning. Flygplan 7203 skulle på dagen en månad efter att det godkänts, den 20 september 1940, gå förlorat genom totalhaveri i samband med inflygning vid F 6. Vid haveriet hade flygplanet endast en gångtid på drygt 31 timmar.

Flygplan 7204 överfördes den 11 december 1940 till F 8 och kom att brukas vid Flygstabens flygavdelning från 1941 fram till den 13 mars 1953 då flygplanet råkade ut för ett haveri vid landning. Eftersom reparationskostnaderna var höga kasserades det den 29 maj 1953.

Dåvarande flygvapenchefen, generalen Bengt Nordenskiöld, flög ofta flygplan 7204 efter det att J 9 avförts vid F 8.

B 6 Guardsman var, om än tvåsitsig, i sin struktur i stort sett identisk med J 9 och hade samma motor, som dock p.g.a. vikt och balans flyttats fram 270 mm jämfört med J 9. Detalj- och systemkonstruktioner var för övrigt densamma.

Se vidare J 9 – Seversky Republic EP-106.

  

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!